חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

איך בוחרים מערכת סאונד מתאימה לבית?

 

בשוק המקומי קיים מגוון עשיר של אפשרויות לערכות סאונד ביתיות, המורכבות בבסיסן ממגבר ורמקולים. המבחר אמנם מאפשר לכל אחד למצוא מערכת מושלמת לצרכיו, אבל גם דורש להכיר את ההיצע הקיים ולדעת כיצד לבחור במוצר המתאים ביותר לבית שלכם ולצרכי האזנה

 

בשוק המקומי קיים מגוון עשיר של אפשרויות לערכות סאונד ביתיות, המורכבות בבסיסן ממגבר ורמקולים. המבחר אמנם מאפשר לכל אחד למצוא מערכת מושלמת לצרכיו, אבל גם דורש להכיר את ההיצע הקיים ולדעת כיצד לבחור במוצר המתאים ביותר לבית שלכם ולצרכי האזנה. התאמה זו של מערכת סאונד לוקחת בחשבון שורה ארוכה של פרמטרים, כגון ייעוד המערכת, איכות סאונד מבוקשת, העדפות אישיות, מאפייני החלל, מסגרות תקציב ועוד.

מה כוללת מערכת שמע

מערכות סאונד ניתן לקנות בחנויות ובאתרים מובחרים, כמו באתר של שרון רייכטר המוביל בתחום. אבל עוד לפני שמתחילים לחפש מערכת שמע יש להבין מה היא כוללת. כל מערכת סאונד מורכבת מרמקולים, הגברה באמצעות מגבר הספק, מגבר משולב או קדם מגבר, וכן מקורות שונים כמו מחשב, נגן, ממיר וכדומה. יש גן מגוון כבלים לרבות כבלי חיבור, חשמל וכבלים לרמקולים. לפיכך, בתכנון מערכת שמע יש לקחת בחשבון פרמטרים של איכות אקוסטית, חיבור מתאים לחשמל, התקנה איכותית של כבלים, והתקנת מערכת באופן הממזער רעידות ותנודות. מעבר לכך מערכות השמע מסווגות לקטגוריות שונות.

סיווגים שונים של מערכות סאונד 

כדי למצוא מערכת סאונד מתאימה יש להכיר תחילה את המערכות השונות בשוק על סיווגיהן. קודם כל, מערכות סאונד נחלקות למערכות סטריאו ומערכת סראונד היקפי. מערכת סטריאו הינה מערכת סאונד וותיקה ומוכרת המורכבת מזוג של רמקולים ומיועדת בעיקר לשמיעת מוסיקה. זאת בעוד שמערכת צליל היקפי המכונה גם מערכת סראונד, מורכבת ממספר גדול של רמקולים המתחיל בחמישה ויכול להגיע גם לתשעה. מערכות אלו מתאימות למערכת קולנוע בייתי ולמשחקי קונסולות.

בנוסף לכך, מערכות סאונד מסווגות לפי מערכות קבועות ונייחות המותקנות במקום אחד, מערכות ניידות שניתן לשנות את מיקום שלהן, ומערכות מודולריות בהן כל מכשיר יודע לתפקד באופן עצמאי ובמידת הצורך ניתן להחליפו באחר. המערכות מסווגות גם בהתאם לגודלן ועוצמתן, החל ממערכות מיקרו, מיני ועד למערכת סאונד מרכזית. יש לציין כי למרות היכולת הטכנולוגית להפיק סאונד טוב גם ממערכת קומפקטית, עדיין ממדיה ובייחוד אלו של הרמקולים, משפיעים על היכולת להפיק סאונד איכותי ובעיקר בתדרים נמוכים.

לבסוף, מערכות סאונד נבדלות אחת מהשנייה בחזותן וסגנון עיצובן, ובחומרים שמהם הן עשויות, כאשר רמקולים מעץ נחשבים לבעלי איכות התהודה הטובה ביותר.

חשיבות המגבר במערכת הסאונד

המגבר, המכונה גם רסיבר, מתפקד כאחראי על ניתוב של אותות שמע והפצת הסאונד, ולא אחת גם משפיע על איכות הסאונד. זאת לצד פונקציות מתקדמות נוספות כמו שמירת הגדרות סאונד. מגברים מוצעים בשוק בקשת רחבה של איכויות, אפשרויות חיבור ומחירים הנעים בין אלפי שקלים בודדים לעשרות אלפי שקלים. בדרך כל למערכת ביתית יספיק בהחלט מגבר באיכות בינונית. יחד עם זאת, לכל אחד יש העדפה אישית משלו ולכן חשוב  להאזין לסאונד המתקבל בטרם בחירה במגבר מתאים.

 עלות המגבר עצמו בדרך כלל אמורה להוות כשלושים אחוז משווי המערכת. חשוב לקנות מגבר שיש לו חיבור USB המאפשר לשלוט על המערכת דרך המחשב, וזאת לצד מספר כניסות ויציאות של HDMI, מה שמאפשר את חיבורו למכשירים שונים כמו וידאו או מסך מקרן. 

בחירת רמקולים למערכת

לצד מגבר יש גם לתת דגש מיוחד על בחירת רמקולים למערכת באיכות הגבוהה ביותר, ועם עיצוב המשתלב במרחב, שעלותם לרוב תסתכם בחמישים עד שישים אחזו ממחיר המערכת כולה. למשל מקובל כיום לבחור ברמקולים שקועים שלא בולטים לעין, אולם יש לשים לב כי מיקום הרמקולים בתוך קיר אינו פוגם בעוצמת ואיכות הסאונד בחדר.

עוד פתרון מבוקש במיוחד עבור מערכת קולנוע בייתי, הוא רמקולי לווין עומדים או תלויים המגיעים יחד עם סאב וופר עבור צלילי באס נמוכים, אותם יש לפזר ברחבי החדר. זאת בעוד שמי שלא מוכן להתפשר על איכות הסאונד, יבחר ברמקולי רצפה או מדף הוותיקים והגדולים. מעבר לכך, חשוב להתאים את הרמקולים למגבר הנבחר עבור המערכת, ולבסוף יש לזכור כי סאונד חזק אינו ערובה לסאונד איכותי.

פרמטרים שמשפיעים על איכות הסאונד 

בכל סוג של מערכת בה תבחרו, כדי להבין מהי איכות הסאונד שתקבלו יש לבחון מספר היבטים בסיסיים:

  • רגישות הרמקולים מתייחסת לטווח תדרים, כאשר טווח תדרים מומלץ הינו כזה המותאם לטווח האוזן האנושית הנע בין עשרים לעשרים אלף הרץ.
  • הספק מערכת הסאונד הינו תוצרת ישיר של עוצמת הסאונד, וככל שההספק יותר גבוה כך עוצמת הסאונד עולה בהתאם. יחד עם זאת, יש לשים לב כי גובה ההספק ועוצמת הקול המרביים מתקבלים ללא עיוות.
  • מספר ערוצי הסאונד מתייחס למספר הרמקולים שיש במערכת, כאשר עבור מערכת סטריאו השילוב האופטימלי הינו 2.0 ועבור מערכת קולנוע בייתי הוא 5.1.

 

חזות מערכת הסאונד 

מכיוון שבימינו יש חשיבות רבה לחזות המרחב, צריך גם לתת את הדעת על המראה של המערכת והיותה מתאימה לעיצוב החלל. בדרך כלל המראה של נגן, ממיר ומגבר הינו אחיד ומה שמשתנה הינו החזות של הרמקולים המוצעים בשוק בשלל עיצובים, צורות וצבעים. למשל ניתן למצוא רמקולים לבנים או צבעוניים, רמקולים עגולים, קומפקטיים, מאורכים ורמקולים ששקועים בתוך קיר או תקרה. ושוב, שימו לב שעיצוב המערכת לא בא על חשבון איכות הסאונד שהיא מפיקה.

איך מוצאים מערכת שמע טובה ומומלצת

אחרי שהבנתם איזה סוג של מערכת שמע אתם רוצים, עולה השאלה איזו מערכת מומלץ לקנות מתוך המבחר העשיר. בתור התחלה כדאי לפנות לקבלת ייעוץ מגורם מקצועי, מוכר ומוערך, כמו חברת שרון רייכטר אשר מערכות שמע הן תחום התמחות מרכזי שלה. מעבר לכך ניתן לקבל חוות דעת והמלצות ממכרים וחברים, או למצוא מידע בנושא באינטרנט. בדרך כלל יש להעדיף מערכות שמע של מותגים מוכרים ומומלצים, ולבחון היטב את המפרט הטכני של מערכות מתאימות. ולבסוף, סמכו על האוזן שלכם ובחרו במערכת שהסאונד שמופק ממנה עונה לצרכים שלכם ולהעדפותיכם האישיות.

 

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים