חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

פיצויים ברשלנות רפואית: מי זכאי לתבוע ואיך מחושב הנזק שנגרם?

 

במאמר זה אסביר מתי נזק שנגרם בעקבות טיפול רפואי לקוי, ניתוח שכשל, או אפילו דיאגנוזה לקויה, ייחשב לרשלנות רפואית, מי זכאי לפיצויים, ואיך מחושב הפיצויי במידה ואכן כך המצב

 

במאמר זה אסביר מתי נזק שנגרם בעקבות טיפול רפואי לקוי, ניתוח שכשל, או אפילו דיאגנוזה לקויה, ייחשב לרשלנות רפואית, מי זכאי לפיצויים, ואיך מחושב הפיצויי במידה ואכן כך המצב. 

מהי למעשה רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית, היא מקרה ספציפי של רשלנות בתחום הנזיקין, ומוגדרת כמחדל במהלך טיפול רפואי בו הגורם המטפל (לרוב רופא) העניק טיפול לקוי, שסוטה מן הנורמה המקובלת, ושבהכרח גרם למטופל נזק. 

כדי להוכיח כי אכן נגרם נזק בשל רשלנות רפואית, על התובע (המטופל) להוכיח את הקשר הסיבתי בין ההתנהלות הרשלנית לנזק שנגרם לו. 

ישנם שלושה גורמים להוכחת רשלנות רפואית: רשלנות, נזק והקשר הסיבתי ביניהם.

על התובע להמציא את כל המסמכים הרפואיים אשר מתעדים את השתלשלות הטיפול הרשלני וכיצד  טיפול זה, גרם נזק למטופל. 

מומלץ במקרה כזה כמובן לפנות אל עורך דין לרשלנות רפואית. עורך דין עם ניסיון בתחום זה, הוא בעל ידע בתחום הרפואי משפטי, ובעזרתם של מומחים רפואיים הוא יוכל לבחון את המקרה, לעיין בחומר הרפואי (ביקורת שנעשו, צילומים, חוות דעת ועוד) ולקבוע אם אכן ניתן יהיה לפתוח בתביעה כנגד הרופא או המוסד הרפואי (אחריות שילוחית) אשר אליו שייך הרופא שביצע במטופל את הנזק.

כיצד קובעים אם אכן קיימת רשלנות רפואית?

כאשר תגיעו לראשונה לפגוש את עורך הדין לרשלנות רפואית, ותציגו בפניו את המקרה שלכם בצירוף כל המסמכים הרפואיים, הוא יבחן את התיק שלכם לעומק, במידה והוא יחשוב שאכן קרתה רשלנות רפואית, הוא יפנה אל רופא מומחה בתחומו על מנת לקבל חוות דעת מקצועית שאכן כך הדבר.

במידה ובחוות דעתו של הרופא המומחה ניכר כי התרחשה רשלנות רפואית, עורך הדין ימליץ לכם להתחיל בתהליך התביעה כנגד הגורם שפעל ברשלנות רפואית ולהגיש תביעת פיצויים בבית המשפט. במידה ומספר רופאים מומחים, חוו את דעתם שאין מדובר ברשלנות רפואית, ייעץ לכם עורך הדין לוותר על התיק ועל תביעת הפיצויים.

חוות הדעת הרפואית תהיה העדות העיקרית להוכחת הרשלנות הרפואית ורצוי אף לצרף חוות דעת של מספר רופאים מומחים בתחום. בחוות הדעת ייפרטו הרופאים מדוע הם סבורים שבמקרה זה מדובר ברשלנות רפואית.

כמובן שמטעם הנתבעים (הרופא\ בית החולים\ קופת החולים) יוגשו גם כן חוות דעת רפואיות של רופאים מומחים שלרוב יטענו שלא התרחשה רשלנות רפואית.

בסופו של דבר מי שיקבע האם התרחשה רשלנות רפואית, והאם מגיעים לכם פיצויים, הוא בית המשפט בו תתנהל התביעה.

אילו מקרים נחשבים לרשלנות רפואית?

דוגמאות למקרים שיכולים להיחשב כרשלנות רפואית: 

  • כל טיפול רפואי סוטה מן הנורמה המקובלת וגרם באופן ישיר לנזק 
  • אי הפנייה לבדיקה רפואית מתבקשת לרבות אולטראסאונד או MRI
  • התעלמות מההיסטוריה רפואית
  • התעלמות מתלונות על כאבים
  • ניתוח שנכשל
  • אי מתן הסכמה לטיפול
  • אבחון שגוי או מאוחר של מחלה 
  • ייעוץ שגוי במהלך הריון
  • רשלנות רפואית בלידה
  • ועוד.

 

מי יכול לתבוע בעבור רשלנות רפואית?

כעת חשוב להבהיר מי יכול ורשאי לתבוע בגין מקרה של רשלנות רפואית. 

ראשית, יכול כמובן אותו אדם אשר נפגע מהרשלנות לתבוע באמצעות עורך דינו פיצויים עבור הנזק שנגרם לו בעקבות הרשלנות.

בנוסף, יכולים גם באי כוחו להגיש תביעה בשמו, בעבור הרשלנות הרפואית שנגרמה, במידה והוא אינו יכול לעשות זאת בעצמו או שהם האפוטרופוסים החוקיים שלו. 

למשל, הורים יכולים להגיש תביעת פיצויים ברשלנות רפואית בשם ילדם הקטין שנפגע מרשלנות רפואית, ולדרוש פיצויים עבור הנזק הכלכלי שנגרם להם ובעבור הזנק הכלכלי שעתיד להיגרם להם.

דוגמא נוספת היא כאשר המטופל נפטר מרשלנות רפואית. במקרה כזה משפחתו של המטופל יוכלו גם הם להגיש תביעה בשמו. (יש זכות תביעה לעיזבון הנפטר ובמקרה שביהמ"ש יפסוק פיצויים, הם יעברו לעיזבון). 

במקרה כזה, גם אלו שהיו תלויים בנפטר וניזוקו כלכלית בגין מותו של המטופל, יהיו זכאים להגיש תביעה לפיצויים. 

את מי תובעים? 

ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית עבור הגורם שהעניק את הטיםול הרשלני. 

הגורם יכול להיות כל רופא, אם רופא מטפל, רופא מנתח בכל תחום, רופא מרדים, רוקח ואפילו הצוות של ביה"ח. בנוסף ניתן לתבוע גם את המוסד הרפואי בו נתקבל הטיפול, בית החולים, קופת החולים וכדומה. 

במקרים מסוימים ניתן גם לתבוע ברשלנות רפואית גם גורם שאינו רופא. למשל אדם אשר העניק טיפול או ייעוץ קוסמטי ובכך גרם נזק. 

כיצד מחשבים את הפיצויים מנזק שנגרם עקב רשלנות רפואית?

במידה ובית המשפט קיבל את התביעה לפיצויים בגין רשלנות רפואית, יחושבו הפיצויים בהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו למטופל.

דוגמאות לאחוזי נכות: למשל בשל איבוד כליה שיעור הנכות עשוי להגיע ל-30%, שיתוק בגפיים העליונות יכול להגיע לשיעור של בין 10%-50%, צלקות בגלל ניתוח פלסטי שיעור הנכות יהיה בגובה של 20%.

הפיצויים יגלמו בתוכם את הנזק שנגרם למטופל עקב הפסד שכר ופנסיה (בעבר ובעתיד), הוצאות רפואיות (בעבר ובעתיד), כאב וסבל וקיצור תוחלת החיים, טראומה או נזק נפשי, פגיעה באיכות החיים,  פיצוי בגין עזרת צד ג’ (עזרת הזולת).

הפיצויים יכללו בתוכם גם את ההוצאות המשפטיות שנאלץ המטופל לשלם. בתוך זה נכלל שכר הטרחה של עורך הדין והוצאות עבור חוות דעת משפטיות.

הערכת הפיצוי  שעתיד להתקבל היא לא פשוטה והפסיקה בין המקרים השונים אינה תמיד אחידה. למרות זאת, בעזרת הסתמכות על פסקי דין דומים, ניתן יהיה להעריך את הפיצויים המגיעים למי שנפגע מרשלנות רפואית. 

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים