חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

דלקת חניכיים

 

GINGIVITISו- PERIODONTITIS  או בעברית דלקות חניכיים, הן בעיות דנטלית העשויה להתפתח לכדי בעיה רפואית של ממש. כמו בכל מקום בו ישנה פעילות מוגברת של חיידקים מזיקים בגוף האדם, התגובה החיסונית גורמת להופעת דלקת

 

דלקת חניכיים

 GINGIVITISו- PERIODONTITIS  או בעברית דלקות חניכיים, הן בעיות דנטלית העשויה להתפתח לכדי בעיה רפואית של ממש. כמו בכל מקום בו ישנה פעילות מוגברת של חיידקים מזיקים בגוף האדם, התגובה החיסונית גורמת להופעת דלקת.  כ-60% מהאוכלוסיה יסבלו מדלקת חניכיים ברמה כזו או אחרת במהלך חייהם. למה בעצם נוצרת דלקת בחניכיים? מי נמצא בקבוצת סיכון? האם חייבים לטפל בה וכיצד?

למה נוצרת דלקת בחניכיים?

חוסר היגיינה דנטלית, גנטיקה וסיבות נוספות (בהמשך) יכולות לגרום להיווצרות פלאק (רובד חיידקים) על השיניים והופעת שכבת אבנית באזור המחבר בין החניכיים לבין השיניים. שכבת האבנית היא כר פורה לעוד חיידקים המפרישים רעלנים באזור וגורמים להרס השיניים והחניכיים. הכיסים הקטנים בין החניכיים לשיניים מתמלאים אבנית וחיידקים אשר גורמים לזיהומים באזור ואפילו יכולים לגרום לנסיגה של החניכיים. ככל שיש יותר אבנית כך יתרבו עוד ועוד חיידקים, ככל שהחיידקים ממשיכים להתרבות כך הדלקת תהיה חמורה יותר.

מי נמצא בסיכון לחלות בדלקת חניכיים?

למרות שכל אחד מאיתנו עשוי לסבול מדלקת חניכיים ישנן כמה קבוצות סיכון. מי שנופל בקבוצות אלו כדאי לו מאוד להקפיד על מניעת דלקות בחניכיים ועל מעקב אצל רופא השיניים:

  • נטייה תורשתית – אם אחד או שני ההורים סובלים מדלקות חניכיים כרוניות ישנו סיכון מוגבר לדלקות גם לילדיהם.
  • עישון סיגריות – סיגריות ומוצרי טבק אחרים מגבירים באופן משמעותי את הסיכון לחלות בדלקת חניכיים.
  • הריון – הריון מגביר את הרגישות לזיהומים ודלקות בגוף.
  • כתרים וסתימות ישנות – מי שיש בשיניו כתרים ישנים או סתימות ישנות מאוד עשוי לסבול מדלקת חניכיים בשל התרופפות או התפוררות הסתימה או הכתר. כשכתר או סתימה מאבדים משלמותם (לפעמים מיקרוסקופית) חיידקים מקבלים גישה לשורשי השן ולמוך השן וכך גובר הסיכון לדלקת חניכיים באזור.
  • מחלות מערכתיות וכרוניות – סוכרת בלתי מאוזנת, אוסטיאופורוזיס, מחלות ממאירות,  מחלות כלי דם ועוד עשויות להעלות את הסיכון לדלקות חניכיים.
  • חריקת שיניים – במיוחד חריקה לילית.
  • פירסינג – פירסינג בלשון או בתוך הפה בכלל (כמו בשפה) עשוי להגביר את הסיכון לדלקת חניכיים בשל חיכוך המתכת בשיניים ובחניכיים.
  • מערכת חיסונית חלשה בעקבות מחלה או טיפול רפואי (כימותרפיה למשל)
  • טיפול בסטרואידים
  • תזונה בלתי מאוזנת נטולת ויטמינים ומינרלים בכמות מספקת כדי לשמור על הבריאות הכללית.  

 

איך מונעים דלקת חניכיים?

שמירה על שגרת ניקוי ותחזוקה של השיניים תעזור למנוע דלקת חניכיים:

  • צחצוח שיניים – מומלץ לצחצח אצת השיניים אחרי כל ארוחה אבל אם הדבר לא מתאפשר צחצחו את השיניים לפחות פעמיים ביום. חשוב להשתמש במברשת שיניים רכה ולצחצח במעגלים לפחות במשך 2 דקות בכל פעם. ניצן להשתמש במברשת רגילה או במברשת חשמלית. נסו לא לפגוע בתפר בים החניכיים לשיניים כדי לא לעודד נסיגת חניכיים ולא לפצוע אותן.
  • חוט דנטלי – שימוש בחוט דנטלי עוזר להסיר שאריות מזון שנתקע בין השיניים ומברשת השיניים לא תמיד מצליחה לנקות. אפשר להשתמש בקיסמים יעודים או אמצעי ניקוי אחרים.

 

בנוסף לשגרת הניקוי הביתית מומלץ לבקר אצל השיננית פעמיים בשנה. השיננית תסיר את הפלאק מן השיניים ותנקה אותן ניקוי עמוק ויסודי. כמו כן, ביקור חצי שנתי אצל רופא השיניים יעזור לעשות מעקב על מצב השיניים והחניכיים ולוודא שהכל כשורה.

מה הטיפול בדלקת חניכיים?

כאשר לא מדובר בדלקת חמורה ניתן לטפל על ידי ניקוי שיניים עמוק הנעשה על ידי שיננית ו/או רופא שיניים. השלב הבא כאשר מדובר בדלקת חמורה יותר הוא הקצאת שורשי השיניים הנגועות כדי לסלק את הדלקת. במקרים קשים אף יותר ייתכן ורופא השיניים ימליץ על ניתוח להסרת כיסי דלקת שנוצרו בחניכיים. לאחר כל הליך לטיפול בדלקת יש להקפיד הקפדה יתרה על הוראות הרופא – נטילת אנטיביוטיקה, צחצוח שיניים באופן נכון וכד’. טיפול חוזר ומעקב חשובים מאוד ואין לוותר עליהם.

מה קורה אם לא מטפלים בדלקת בזמן?

התוצאה הראשונה של הזנחת דלקת חניכיים היא רגישות לחום וקור, אחריה דימום ולאחר מכן נסיגת חניכיים עד לנשירה של השיניים באזור ואפילו פגיעה בעצמות הלסת. מעבר לנזק הפיזי בחלל הפה, מחקרים הראו כי דלקות חניכיים עשויות להגביר את הסיכוי ללידה מוקדמת ועובר במשקל נמוך, מחלות לב, דמנציה, לשבש טיפול בסוכרת ולהעלות את הסיכון לדום לב. ללא טיפול מתאים דלקת חניכיים עשויה לא רק לגרום לחוסר נוחות אלא לפגוע בבריאותנו באופן משמעותי.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים