חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

האם ניתן לחיות עם אבנים בכליות?

 

אבנים בכליות הן בעיה שאפשר לפתור בדרכים שונות ורק מעטות מהן אפשר להשאיר בגוף ולהמשיך לחיות אתן. למעשה, רוב הסיכויים שאבנים בכליות נוצרות אצל רבים שלא יודעים על כך והם סובלים מהן ברמות שונות של חומרה, אלא לפעמים הן קטנות וזעירות כל כך שהן נמסות או מופרשות בדרכי השתן בצורה טבעית

 

אבנים בכליות הן בעיה שאפשר לפתור בדרכים שונות ורק מעטות מהן אפשר להשאיר בגוף ולהמשיך לחיות אתן. למעשה, רוב הסיכויים שאבנים בכליות נוצרות אצל רבים שלא יודעים על כך והם סובלים מהן ברמות שונות של חומרה, אלא לפעמים הן קטנות וזעירות כל כך שהן נמסות או מופרשות בדרכי השתן בצורה טבעית. הבעיה נוצרת כשהן גדולות באמת ולא יכולות להיות מופרשות כך, והן נתקעות בדרכי השתן או בשופכה ולכן נחוצה התערבות רפואית. הפרשת האבנים תלויה בגודלן ובסיבות להיווצרותן כך שיש כאלה שהן זעירות ומיקרוסקופיות כמעט ויש כאלה שמתגבשות לגדלים גדולים שחובה לרסק אותן או לשלוף אותן בהליכים שונים.

נחוצה בדיקה רפואית בכל מקרה

כדי להבין מה מצבכם והאם אפשר לחיות עם זה מומלץ תמיד להתייעץ עם רופא, לעבור בדיקה מטבולית ולהבין ממה נוצרות האבנים. יש סיבות שונות שבגללן נוצרות אבנים בכליות ויש להן הרכבים כימיים שונים. רק כך אפשר לדעת מה עומד לקרות והאם צפויה החמרה. חשוב לדעת שבכל מקרה רוב הסיכויים הם שלא תוכלו למנוע היווצרות אבנים בכליות ללא בדיקות מעמיקות וללא שינוי באורח החיים. עם זאת, יהיו כנראה מצבים שיגרמו לכך שתצטרכו אחת לכמה שנים לעשות טיפול יסודי והתערבות כירורגית או אחרת כלשהי על מנת לטפל באבנים בכליות. זה תלוי במצב שבגללו זה קורה אצלכם ומהו ההרכב של האבנים אצלכם.

ההשפעה על החיים עם אבנים

אבנים הן למעשה התגבשות של מינרלים וחומרים שונים בכליות, שלא מצליחות להמיס אותם ולהפריש אותם כנוזלים. במקרים כאלה, חומרים שונים שנוצרים כתוצאה מחוסר שתייה מספקת, צריכת מאכלים שמכילים חומרים אלה במידה מופרזת כמו חלבונים או סוכרים, בעיית השמנה או מחלות כמו גאוט או סוכרת ובעיות הורמונליות אחרות. יש דברים שאפשר לשנות ולהשפיע על סיכויי היווצרות האבנים כמו שינויי תזונה וצריכת נוזלים מוגבלת ואפילו הגבלת חשיפה לשמש כדי לא ליצור עודפי ויטמין D או להתייבש ולהעמיס על הכליות פעילות מוגברת ומאומצת של הסינון. יש מצבי שבהם אין מה לעשות מלבד לא להחמיר את המצב כי מדובר במחלות כרוניות שייצרו את האבנים ולכן יש לבדוק אחת כלמה שנים את הבעיה ולטפל בה בצורה מרוכזת.

מתי בודקים ומטפלים באבנים?

באבני כליות מטפלים בכל פעם שהם גורמים לדלקות שגורמות לחום גבוה, כאבים עזים, בחילות ובעיות זיהום בדרכי השתן. הכאבים שנוצרים כתוצאה מהאבנים בכליות נחשבים לכאבים מהחזקים ביותר שיש ולכן כל מי שסובל מהם יודע שלא ממתינים ומטפלים בזה מיד. החמרה פירושה דלקת ברמה כזאת שיש אפילו הפרשת דם בשתן ובעיית דלקות כזאת שיכולה לגרום לאי ספיקה. אי אפשר לחיות עם דלקות ועם כאבים עזים ולכן כאשר יש חסימה ומגיעים למצב כזה חובה לטפל מיד. בטיפולים כוללים בין ריסוק בלייזר ובשיטות אחרות ועד שליפה שלהם בשיטות פולשניות. 

מעקב ותרופות

מעקב קבוע ואולטרסאונד עוזרים לנטר את המצב. את האבנים והיווצרותן בודקים בהתאם למצב המטופל ולתלונות, אם ישנן, אבל במקרים כרוניים יש מעקב קבוע, במיוחד אם נוטלים תרופות למניעה. יש גם שנים שבהן יכול להיות שלא ייווצרו אבנים ויש שנים של הזנחה ושילוב גורמים אחרים שכן ייווצרו בהן אבנים. יש תרופות שיכולות לטפל במניעת היווצרות אבנים על בסיס מינרלים שונים והרופא ימליץ לקחת אותן כדי למנוע כמה שיותר אבנים חדשות. לפעמים זה חולף לבד אבל כמובן שלפי תלונת המטופל יש לבדוק בתכיפות שמתאימה למצבו, כאשר אבנים  חוסמות מסירים מיד.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים