חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

סיפורים של ההיסטוריה המשפחתית 

 

לכל משפחה יש סיפור משפחתי מרתק שהתחיל לפני כמה דורות באחת המדינות מעבר לים. עם השנים, רבים מהם עלו לישראל והקימו בה משפחה לתפארת שהעמידה כמה דורות של צאצאים

 

ההיסטוריה המשפחתית 

לכל משפחה יש סיפור משפחתי מרתק שהתחיל לפני כמה דורות באחת המדינות מעבר לים. עם השנים, רבים מהם עלו לישראל והקימו בה משפחה לתפארת שהעמידה כמה דורות של צאצאים. גם כשמדובר במשפחות שונות שעלו ממדינה זהה או מעיר זהה, עדיין יש הבדלים רבים בין הסיפורים והצביון המשפחתי של כל אחת מהן הוא אחר. יש מבוגרים שאינם רוצים לעסוק בנושא ההיסטוריה המשפחתית כיוון שמדובר בפצע פתוח ולכן הם מעדיפים לא לדבר על כך. לעומת זאת יש אחרים שמאד רוצים לספר על כך. כשיש מפגשים משפחתיים הם תמיד נזכרים באחד הסיפורים המרתקים ומספרים אותו.

בנוסף לכך הנכדים מזמינים אותם לא אחת לבית הספר שלהם כאשר נערכים ימים פתוחים, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה, או יום הזיכרון לחללי צה"ל. הם מגיעים לבית הספר בתחושה של שליחות ומספרים לילדים הסקרנים דברים מעניינים מאד אשר קשורים לנושא ההיסטוריה המשפחתית על פי הנישה המסוימת שנבחרה למטרה זו. כך כולם נחשפים אל סיפור חיים ייוצא דופן שנמשך לאורך שנים רבות ויש בו סיפורים מעוררי השתאות, מעשי גבורה ולעיתים גם עצב רב. 

שחזור של ההיסטוריה המשפחתית 

לא אחת יש תחושה אצל זקני השבט שיש הרבה מאד מידע שהם עדיין לא סיפרו לכל הילדים ולכל הנכדים והם חוששים שהנתונים אשר קשורים לנושא ההיסטוריה המשפחתית, ייעלמו כיוון שלא יהיה מי שיספר על כך. 

לכן הם מחפשים דרכים להנציח את המידע באמצעות ספר שיוקדש בו פרק לכל נושא חשוב כמו החיים בעיר המסוימת מעבר לים, סיפור העלייה ארצה, החיים בישראל בשנים הראשונות ועוד. 

הכנת ספר משפחתי 

הדרך המומלצת להשגת מטרה זו היא עריכת ספר משפחתי באמצעות סופר צללים. אדם זה ייפגש עם האנשים המבוגרים, ישמע מהם את כל מה שהם זוכרים על כל אחד מהנושאים, יקליט או יקליד למחשב וכך לאט לאט יוצר ספר עבה. לא מדובר בתהליך פשוט כיוון שהוא כולל המון אמוציות ודי קשה לעיתים לחזור לכל הסיפורים שחלקם קשים.

אנשי המקצוע שמובילים מהלך זה, יודעים כיצד לדובב את האנשים המבוגרים ולהוציא מהם את מירב המידע, על ידי כך שהם מזכירים להם נשכחות ובדרך זו הם נזכרים בנתונים החשובים שמעידים על אבני הדרך שליוו אותם כל העת. 

הפקת ספר תולדות החיים 

ההיסטוריה המשפחתית במלוא הדרה מתגלה בכל אחד מהפרקים ולאט לאט סופר הצללים מסיים את שלב השיחות ומכין את העריכה הסופית. כיוון שמדובר בהליך שאורך חודשים רבים, קיימת חשיבות רבה לכך שבסוף התהליך האיש המבוגר קורא את הספר מתחילתו ועד סופו ומעיר הערות כיוון שהוא נזכר באירועים חשובים שכדאי להזכיר אותם.

בסיומו של התהליך מדפיסים כמות מינורית או כמות רחבה של הספרים הללו ומעבירים ספר אחד לכל אחד מבני המשפחה. גם לילדים הקטנים ממתינים אצל ההורים עותקים של הספרים וכך יוכלו לעיין בהם כשהם יהיו גדולים.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים