חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

סוגי המניות בשוק: על הסוגים הקיימים וההבדלים ביניהם 

 

בתחום ההשקעות, ישנם כמה סוגי מניות בשוק: רגילה, בכורה, ההשתתפות נוספת, צוברת, יסוד והנהלה. ישנן מניות שערכן גבוה יותר ומאפשרות יותר זכויות ושליטה בחברה, בעוד מניות אחרות מקנות פחות זכויות למחזיק בהן

 

בתחום ההשקעות, ישנם כמה סוגי מניות בשוק: רגילה, בכורה, ההשתתפות נוספת, צוברת, יסוד והנהלה. ישנן מניות שערכן גבוה יותר ומאפשרות יותר זכויות ושליטה בחברה, בעוד מניות אחרות מקנות פחות זכויות למחזיק בהן. על ההבדלים השונים בין סוגי המניות, על הזכויות, חובות והאפשרויות השונות שהמניה מאפשרת למחזיק בה במאמר שלפניכם. 

מהי מניה? 

מניה היא למעשה נייר ערך. מדובר בנכס וירטואלי הכולל סכום מסוים משווי החברה. כלומר, אם אדם מחזיק ב5,000 מניות מתוך 10,000 מניות, הוא מחזיק ב-50% מהשווי של החברה. המניות מונפקות על ידי תאגידים או ממשלות. הממשלות נסחרות בבורסה בכל רחבי העולם,  ובאמצעותן ניתן קונים ומוכרים מבצעים עסקאות. ישנם יתרונות וחסרונות לסוגי המניות השונים. חלק מהמניות אטרקטיביות יותר, וחלק פחות.

המניה מאפשרת להשתף בחלוקת הרווחים, את הזכות להצביע ואם החברה בתהליכי פירוק, המניה מאפשרת זכויות מסוימות. בנוסף, המניה מקנה חובות וזכויות בנוגע לבעלי מניות אחרים והחברה הנסחרת בבורסה וטומנת בתוכה את כל החובות והזכויות

 

אילו סוגי מניות בשוק ישנן ומה ההבדלים ביניהן?

להלן מידע על שישת הסוגים השונים של המניות הקיימים ועל ההבדלים ביניהם: 

1. מניה רגילה: מניה זו מאפשרת למחזיק בה לקחת חלק יחסי בחברה, את היכולת ליהנות מרווחי החברה, אפשרות לקבל את יתרת הנכסים בפירוק ואת הזכות להשתתף ולהצביע באספה הכללית

2. מניה בכורה: מניה זו מקנה זכויות רחבות יותר שמצוינות בתקנון החברה, כגון: בעל המניה יקבל תיעדוף בקבלת דיבידנדים. מדובר במניות בכירות שנרכשות על מנת לקבל דיבידנדים יציבים יותר. יש אפשרות להצמיד למניה מסוג זה דיבידנג קבוע ובלתי משתנה, מה שלמעשה נותן עדיפות על פני אלו המחזיקים במניות רגילות. 

3. מניות השתתפות נוספת: בעזרת מניה זו ניתן להשתף גם בעודף הנכסים לחלוקה בנוסף לאלו המחזיקים בבעלי מניות רגילים, מה שמאפשר את הזכות להחזיק בעוד דיבידנד.

4. מניה צוברת: מניה זו מאפשרת עיגון בתקנון של צבירת דיבידנדים, כך שלמעשה ניתן לקבל דיבידנד על סכום מסוים בסוף השנה על המניה. אם בשנה הנתונה לא חולקו עודפים, הזכות לקבלת דיבידנדים תישמר לשנה הראשונה. החברה תוכל לחלוק את הרווחים גם בהתחשבות בשנים קודמות לפני כן.

5. מניות יסוד: מניות אלו שייכות למייסדי החברה ונותנות לה שליטה מלאה בחברה. מניות אלו מוסדרות בחוזה ומאפשרות זכויות באשר לחלק מהמניות של החברה או לגבי הזכות למנות דירקטורים, הדבר נעשה ללא כל תלות בחלק של בעלי המניות בהון החברה. אם המניות יתפרקו, בעלי מניות אלו יהיו בעדיפות גבוהה יותר מאלו המחזיקים בבעלי מניות רגילות

6. מניות הנהלה: מניה זו מאפשרת לבחור דירקטורים ומאפשרת לשלוט בחברה באופן מלא. אפשרות אחרת היא שאפשר לקבוע בתקנון שיהיה רוב לבעלי השליטה, תוך ביטול התלות בערכן של המניות.

לפרטים נוספים ליחצו – סוגי המניות בשוק

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים