חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

למה יכולות להוביל דלקות מפרקים ללא טיפול? 

 

דלקות מפרקים הן הרבה יותר שכיחות מאשר חושבים ולמרות שהן מוכרות יותר בגילים מבוגרים גם צעירים עלולים לסבול מהן ואפילו להזניח אותן יותר בגלל חוסר מודעות. הלקות נגרמות בגלל סיבות שונות ויש עשרות סוגים של דלקות כאלה, כאשר הן מתחלקות לכמה קטגוריות עיקריות

 

דלקות מפרקים הן הרבה יותר שכיחות מאשר חושבים ולמרות שהן מוכרות יותר בגילים מבוגרים גם צעירים עלולים לסבול מהן ואפילו להזניח אותן יותר בגלל חוסר מודעות. הלקות נגרמות בגלל סיבות שונות ויש עשרות סוגים של דלקות כאלה, כאשר הן מתחלקות לכמה קטגוריות עיקריות. לכל קטגוריה יש את הסיבות ודרגות החומרה שלה אבל המשותף לכולן הוא החובה לאבחן ולטפל בהן מוקדם ובזמן כדי למנוע הידרדרות הדרגתית של המפרקים עד כדי מצב בלתי הפיך. אנחנו מכירים את המצבים שבהם מידרדרים להשתלת מפרקים והחלפתם וחלק מזה אפשר היה למנוע בזמן אילו היו מטפלים בדלקות כבר בהתחלה.

למה חובה לטפל בדלקות מפרקים בזמן?

בדלקות מטפלים בתרופות שונות, חלקן סטרואידיות אבל רובן נוגדות דלקות לא סטרואידיות וחלקן הן אנטיביוטיות. זה משנה מאיזו סיבה יש דלקת מפרקים ויש טיפולים הן לכאבים והן לדלקת עצמה. לכן חשוב לא להזניח כל מקרה של כאבים כאלה ולבדוק בדיוק למה זה קורה. זה לא נעים עד מסכן חיים לחיות עם מצב דלקתי קבוע בגוף שעלול להתפשט לאיברים אחרים, במיוחד אם מדובר בדלקת חיידקית, וזה בוודאי לא נעים ומסוכן כאשר המפרקים נרקבים, מתנוונים ומתפוררים וחייבים להחליף אותם. זה עשוי לקרות מוקדם יותר מאשר מאוחר גם כאשר מדובר במחלות כרוניות שאפשר להאט אבל לא למנוע לגמרי, ולכן חובה לעוקב ולטפל בהן כל הזמן. 

מה קורה במקרה של דלקת כרונית במפרק?

יש כמה סוגים של דלקת מפרקים ראומטית ולכל אחת האבחון והטיפול משלה בהתאם לנסיבות שגורמות לה. יש דלקות ניווניות שנגרמות משינוי מבנה העצם, יש דלקות שגרוניות שקשורות למחלות אוטו-אימוניות כמו לופוס, שתוקפות את הגוף, ויש דלקות שתוקפות דווקא בגילים צעירים, שבהם אנשים נוטים לחשוב על בעיות מפרקים הכי פחות ולכן מועדים יותר להזנחה מתמשכת. הנזק שמתלווה לדלקת הכרונית ולזו שחוזרת כל הזמן פשוט מכרסם לאטו בסחוסים שמחברים את המפרקים ומשמנים אותם. לכן בסופו של דבר אין ברירה אלא להחליף את כל המנגנון. כשהפגיעה מתרחבת כל כך ומרקיבה גם את רקמת העצם וגם את הסחוס זה כבר מצב בלתי הפיך בעליל. זה עלול להגיע גם לגידים ולרקמות הרכות שתומכות  במפרק ומאפשרות את התנועה. במקרה הזה יש גם פגיעה קשה בתנועה ובגמישות, יש הגבלת תנועה במיוחד אם מדבר בברכיים ובמפרק הירך, וזה עלול לגרום לנכות ומוגבלות לכל החיים. על מפרקים אלה הרי מונח כל משקל הגוף וכשיש גם חוסר תנועה זה גורם למשקל עודף, שבתורו מוסיף עוד משא על המפרק הרעוע גם ככה. 

אובדן יכולת התנועה

בעיה נוספת שמחמירה את המצב היא שאם יש כאב ראשוני מתעלמים מכך לרוב. האדם שלא מטפל בכך נוטה לעוות את הגוף ולפצות על קושי התנועה והכאב במפרק אחד ובכך יוצר א-סימטריה ועומס על המפרק הבריא. בכך הוא מגביר עוד יותר את שחיקת הסחוסים והמפרק ומתקרב עוד יותר להוצאת שני המפרקים מכלל פעולה לגמרי. חלק מזה אולי הפיך במעט אבל המפרק המודלק לא ישתפר ללא טיפול תרופתי מתאים. כך שאם לא מטפלים בזה מיד ולא עורכים את הצילומים והמיפוי המתאים בסופו של דבר אובדת לחלוטין יכולת התנועה ורק ניתוח מקיף ויסודי להחלפת המפרק ישיב את יכולת התנועה.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים