חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

איך לבחור תמ”ל לתינוק שלך?

 

חלב אם הוא המזון הטוב והמומלץ ביותר לתינוקות, אך לא תמיד הנקה אפשרית ונשים רבות נאלצות להיניק באופן חלקי. אם אינך מניקה את התינוק עלייך לבחור תמ”ל, כלומר תרכובת מזון לתינוקות, ועל פי ההמלצות וההנחיות של משרד הבריאות הישראלי יש להתחיל בתמ”ל על בסיס חלבי המועשר בברזל, למעט מקרים בהם ידוע כי התינוק סובל מאלרגיה לחלב

 

חלב אם הוא המזון הטוב והמומלץ ביותר לתינוקות, אך לא תמיד הנקה אפשרית ונשים רבות נאלצות להיניק באופן חלקי. אם אינך מניקה את התינוק עלייך לבחור תמ"ל, כלומר תרכובת מזון לתינוקות, ועל פי ההמלצות וההנחיות של משרד הבריאות הישראלי יש להתחיל בתמ"ל על בסיס חלבי המועשר בברזל, למעט מקרים בהם ידוע כי התינוק סובל מאלרגיה לחלב.

כדאי לדעת כי אימהות רבות מתקשות בהנקה, ורבות אחרות נאלצות להפחית את ההנקה בחלב אם מאחר ועליהן לחזור לעבודתן בתום חופשת הלידה. לכן, התמ"ל תופס מקום של כבוד במדפי המטבח של הורים צעירים, הוא נחשב למזון איכותי לתינוק ויש בו רכיבים ייחודיים הנחוצים להתפתחות ולבריאות התינוק. בשוק הישראלי יש תחרות גבוהה בין מספר יצרני תמ"ל, ובין המותגים המומלצים ביותר ניתן למצוא את מטרנה, החברה מציעה תרכובות מזון לתינוקות מסוגים שונים, לרבות פורמולה לתינוקות עם כשרות בד"צ.

הכי קרוב לחלב אם

תמ"ל היא תרכובת מזון מוכן או אבקה להכנה עם מים, הכוללת רכיבים המותאמים לצרכי הגדילה וההתפתחות של התינוק. התרכובות הרגילות מבוססות על חלב פרה ומוסיפים לתרכובת שומנים, ויטמינים ומינרלים כמו גם פרוביוטיקה המצויה לרוב בחלב האם באופן טבעי. לתינוקות רגישים או אלרגיים לחלב פרה יש לתת תמ"ל המבוסס על חלב סויה, אך מומלץ להתייעץ עם הרופא לגבי מתן תרכובת מזון לתינוק שאינה מבוססת על חלב פרה. 

ראוי לציין כי תזונה לתינוק המבוססת על חלב אם היא הנכונה והטובה ביותר לפעוט, מאחר וחלב אם נועד להזנת התינוק והרכבו משתנה בהתאם להתפתחות התינוק ולצרכיו. בחלב אם, יש בו רכיבים ייחודיים הנחוצים להתפתחות פיזית וקוגניטיבית תקינה של הפעוט. התינוק נולד עם מערכת חיסונית שעדיין אינה בשלה, לכן אם התינוק אינו יונק חלב אם חשוב לבחור נכון את התמ"ל ויש לוודא כי הוא מוצר שיש עליו המלצות, מוצר מוכר וותיק ושיש עליו פיקוח הדוק. 

ככלל, כל ארגוני הבריאות בארץ ובעולם ממליצים לאימהות להתחיל קודם עם הנקה לתינוק לפחות עד גיל חצי שנה. במקרה שיש קושי להניק או שהאם בוחרת מראש שלא להניק, יש להקפיד על הזנת הפעוט בתמ"ל איכותי המספק את כל הצרכים התזונתיים הנדרשים לגדילה ולהתפתחות תקינה. אגב, אפשר להתחיל להזין את התינוק בתמ"ל מסוג מסוים ואם הוא אינו מגיב לתמ"ל זה בצורה טובה, ניתן לעבור לסוג אחר רק בהמלצת רופא מטפל ובליווי שלו להתהליך. זכרו שקיבת התינוק עוד צעירה וקטנה ולומדת להסתגל לכל מזון חדש ועל כן, יש לבצע את ההחלפה בזהירות הנדרשת. 

דגשים לבחירת תמ"ל

בחירת תמ"ל אינה פשוטה מאחר ויש מותגים ותערובות שונות, לכן הרופאים ממליצים לבחור תמ"ל תוך התייחסות לפרמטרים החשובים הבאים:

  • תרכובת על בסיס חלב – ארגוני הבריאות בעולם ובהם גם משרד הבריאות הישראלי ממליצים לבחור בתמ"ל על בסיס חלב מאחר והוא הקרוב ביותר בהרכב של חלב אם. הפורמולה הבסיסית מורכבת מחלבון חלב וכוללת חומצות שומן חיוניות, ויטמינים ומינרלים כמו ברזל, סידן, אבץ וזרחן. אם התינוק רגיש לתרכובת על בסיס חלב מומלץ לבחור תמ"ל צמחי.
  • תמ"ל ייחודי לתינוק פולט או עם גזים – לתינוקות הסובלים מגזים ולתינוקות פולטים יש להתאים תמ"ל ייחודי, למשל מטרנה R.A לפליטות מרובות (רפלוקס).
  • בדיקת רכיבים – חשוב לעיין ברשימת הרכיבים המופיעה על אריזת התמ"ל, וכדאי לדעת כי בחברות הגדולות והמובילות מפתחים כל הזמן את התרכובות ומבצעים מחקרים מעמיקים כדי לשפר את התמ"ל המיועד לתזונת תינוקות. בכל הפורמולות יש רכיבים בסיסיים החיוניים להתפתחות התינוקות אך עם זאת לא כל פורמולה תתאים לכל תינוק. 
  • שלב התפתחות – יש לבחור תמ"ל בהתאם לשלב ההתפתחות וגילו של התינוק, חשוב לזכור כי התינוק מתפתח במהירות וצרכיו התזונתיים משתנים בתדירות גבוהה.
  • תוספות מיותרות – חלק מיצרני הפורמולות מוסיפים לתמ"ל תוספות מיותרות כמו סוכר, בעיקר בתמ"ל המיועד לתינוקות בגיל שנה ומעלה, חומרי טעם וריח, סיבים פרה ביוטיים ועוד. מומלץ להימנע מתמ"ל המכיל תוספות מיותרות.
רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים