חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

תקן בנייה ירוקה

 

בנייה ירוקה היא בנייה ידידותית לסביבה, בריאה לדייר למשתמש ומעודדת חיסכון באנרגיה, מים וחשמל, תוך שימוש בחומרים ומשאבים טבעיים ומחזור פסולת

 

בנייה ירוקה היא בנייה ידידותית לסביבה, בריאה לדייר למשתמש ומעודדת חיסכון באנרגיה, מים וחשמל, תוך שימוש בחומרים ומשאבים טבעיים ומחזור פסולת. ההגנה על המערכת האקולוגית מתאפשרת באמצעות תכנון ירוק ואדריכלות ירוקה אשר מתחשבים בתנאי הסביבה וכן בצריכת משאבים מושכלת. בנייה ירוקה יכולה להביא לחיסכון של 30 אחוזים מצריכת האנרגיה בהשוואה למבנים רגילים.

המטרה של בנייה אקולוגית היא ליצור סביבת מגורים שתימנע ככל האפשר פגיעה במשאבי טבע מתכלים וכן באיכות הסביבה. ניתן לעשות זאת באמצעות שימוש באביזרים חוסכי מים ואנרגיה, במזעור היקף עבודות העפר, הגדלת היעילות התרמית של הבית באמצעות בידוד תרמי וניצול השטח כדי לחסוך באנרגיה ועוד.

מהו תקן בנייה ירוקה בישראל

 תקן בנייה ירוקה בישראל הוא תקן 5281 הוא תקן ישראלי מורחב וחדש בתחום הבנייה הירוקה. התקן המדובר הוא למעשה סדרה של תקנים אשר מגדירים מהי בנייה ירוקה בתחומים הבאים: בריאות ורווחה, קרקע, אנרגיה, מים, תחבורה, חומרים, פסולת, חדשנות וניהול אתר הבנייה. החוק נהגה על ידי המועצה לבנייה ירוקה והוא פורסם במתכונת החדשה בשנת 2011 ובו דרישות ממוקדות לבנייה ירוקה לכל סוגי המבנים לרבות מבני מסחר ונדל"ן, בתי מגורים, מבני בריאות, מסחר, תיירות, מבני ציבור ועוד. יש לציין כי כל בנייה באחת מערי פורום ה-15 חייבת בצירוף מלווה לבנייה ירוקה. החל ממרץ 2022 התקן הופך להיות מחייב וכל בניין או מבנה תעשייה שעתיד לקום יהיה מחויב באישור מכון הוועדה לתקן.

מה מחייב תקן בנייה ירוקה בישראל?

כאמור, מטרתו של תקן בניה ירוקה בישראל ת"י 5281 הוא לצמצם את ההשפעה של בינוי על הסביבה. תקן בנייה ירוקה מעניק הגדרה ברורה למושג מבנה ירוק והוא מונה תשעה קריטריונים על פיהם ימדדו מבנה ירוק:

אנרגיה- מדובר על המרכיב העיקרי והמשמעותי ביותר של התקן והוא מהווה מעל 30 אחוזים מהציון הכללי

קרקע- התאמת תוכניות הבינוי לתוואי של קרקע טבעית, שימוש בצמחייה אשר מותאמת לתנאים של האקלים וכן שיקום הנופים לאחר ביצוע פעולות הבינוי

מים שפכים וניקוז- חיסכון במים במהלך ביצוע הפרויקט, ניצול מי מזגנים להשקיה ושמירה על מערכות ניקוז וחלחול קיימות ושימוש במים שפירים

בריאות ורווחה- שימוש בתאורה טבעית במבנה, אוורור ואיכות האוויר, קרינה ורעש

תחבורה- אמצעי תחבורה חלופיים כגון: אופניים, הנגשה של תחבורה ציבורית ועוד.

חומרי הגלם במסגרת בנייה ירוקה צריכים להיות חומרים ממוחזרים ושימוש בחומרים בעלי תו תקן ירוק

אופן ניהול אתר הבנייה צריך לצמצם עד כמה שניתן  בהיקפי פסולת הבניין וכן מחזור ושימוש במוצרים ממוחזרים ועוד.

יש להפריד פסולת בתהליך בניית מבנה ירוק ולהנגיש מתקני הפרדה ומחזור.

במסגרת בנייה ירוקה יש צורך בשימוש בטכנולוגיות חדשניות ויצירתיות שהשימוש בהן מקנה ערך  מוסף למבנה בהיבט הירוק.

מפקח בנייה אשר נבחר לצורך השגחה על תהליך הקמת המבנה, חייב להיות בקיא ומנוסה בתחום תקן בניה ירוקה בישראל וזאת כדי לוודא שתהליך הבנייה מתבצע בכל היבט אפשרי בהתאם לתקן המדובר. בניה ירוקה מהווה כיום ללא ספק בניה חשובה מאוד שמאפשרת לשמור על איכות הסביבה, ולצרוך אנרגיה בכמות קטנה הרבה יותר ממבנה רגיל שאיננו מבנה בהתאם לתקן המדובר.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים