חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

הבוס פיטר אותך בלי שימוע? אתה חייב לקרוא את זה

 

אם הבוס פיטר אותך ללא שימוע, או שנראה לך שעברת הליך שימוע לפני פיטורין שלא כחוק, המאמר הנוכחי הוא בדיוק בשבילך

 

אם הבוס פיטר אותך ללא שימוע, או שנראה לך שעברת הליך שימוע לפני פיטורין שלא כחוק, המאמר הנוכחי הוא בדיוק בשבילך.

איך אמור להתנהל הליך שימוע לפני פיטורים לפי חוק?

להלן תיאור של 3 השלבים העיקריים והחשובים ביותר, בהליך פיטורים חוקי:

  1. שליחת מכתב זימון לשימוע
    על המעסיק לשלוח מכתב זימון לשימוע, בין 5 ל-7 ימים לפני מועד הפגישה, כדי שלעובד יהיה מספיק זמן להתכונן אליה. במכתב זה יש לפרט את הטענות כלפי העובד, ולצרף מסמכים על הכוונה של המעסיק לסיים את ההעסקה של העובד. אחרי קבלת המכתב – העובד יכול לבקש מהמעסיק שלו מסמכים רלוונטיים, והמעסיק יכול לסרב, אם יש לו סיבה מוצדקת.

    2. שימוע לפני פיטורין
    מטרת פגישת השימוע היא לתת לעובד אפשרות להציג את הטענות ואת הצד שלו. אבל קודם לכן, יש לקבוע מי יהיה הגורם המוסמך, שישמע את העובד, ושיחתום על ההחלטה בנושא. את פגישת השימוע צריך לתעד בכתב. לפי החוק, המעסיק אינו חייב להגיב לטענות של העובד בשימוע, והוא רשאי להתייחס לטענותיו בהמשך. העובד יכול להגיע לישיבה מיוצג ע"י עורך דין, אבל המעסיק יכול לחייב את העובד להודיע על כך מראש, כדי שגם הוא יוכל להיערך בהתאם. העובד יכול גם לוותר על פגישת השימוע, אך במקרה כזה המעסיק רשאי לקבל החלטה סופית, ללא שמיעת העובד. 
  2. קבלת ההחלטה הסופית, ותיעוד הדברים בכתב
    אם ההחלטה הסופית שהתקבלה היא פיטור העובד, בשלב האחרון של פיטורים כחוק, צריך להודיע לעובד על פיטורו, במכתב פיטורים מנומק, המוגש בכתב, והכולל התייחסות לטענות שהעלה בפגישת השימוע.

    מה יכול להיות לא חוקי בהליך השימוע לפני פיטורים?

יש כל מיני פגמים פרוצדורליים, שיכולים להפוך הליך שימוע לפני פיטורין ללא חוקי. לדוגמא, אם פוטרתם ללא זימון לשימוע, או שקיבלתם מכתב זימון לשימוע בו אינן מפורטות הטענות נגדכם, או שקיבלתם מכתב פיטורים שלא מתייחס לטענות שהעליתם בישיבת השימוע, או שנקבעה לכם ישיבת שימוע אשר הזמן בינה לבין קבלת המכתב קצר מזה הקבוע בחוק – סימן שהיו פגמים בתהליך, וייתכן כי בית הדין לעבודה ייקבע כי הליך השימוע והפיטורים אינו התנהל כחוק.

מה עליכם לעשות במידה ופוטרתם ללא שימוע?

קודם כל, אם פוטרתם ללא שימוע, או לאחר שימוע שנערך שלא כחוק, או אם הפיטורים היו אינם חוקיים בשל סיבה אחרת, כמו עילת פיטורים לא חוקית, או שאתם זקוקים להגנה על זכויות עובדים – אל דאגה. אתם לא לבד, ואנשים רבים מוצאים עצמם נקלעים למצבים מעין אלה. בנוסף, יש לכם למי לפנות. וכן, יש מה לעשות עם זה. במקרים אלו כדאי לפנות רק למשרד עורכי דין ותיק, המתמחה בדיני עבודה, כמו המשרד של משה וקרט ושות’.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים