חיפוש
 
לדף הבית >>     אבי וידן, רואה חשבון, נתניה >>

איך להקים עסק בראשי פרקים

 

חלק משמעותי מהעבודה שלנו הוא לסייע ליזמים מתחילים בהקמת עסקם. זהו שלב מאוד מאתגר בו נבחנת כדאיות הקמת העסק מחד ומצד שני יש חשיבות לקבלת ההחלטות הנכונות הואיל ויכולה להיות לכל החלטה השפעה מיידית על סיכויי הקמת העסק או על הצלחתו בהמשך הדרך. להמשך קריאה - כנסו...

 

זהו גם השלב בו חלק גדול מהיזמים זקוקים לסיוע יותר משמעותי הואיל והם עדיין חסרי ניסיון וגם לעיתים רבות חסרי ביטחון. לנו כרואי חשבון חשוב ללוות ולסייע ככל יכולתנו בשלב הזה. במהלך השנים ליווינו עסקים רבים בתקופה הקשה של הקמתם ולאחר מכן בהתבססותם ובפעילותם השוטפת. למרות שתקופת הקמת וביסוס העסק היא קצרה לעומת הפעלתו השוטפת, היא חרוטה היטב גם אצל היזם או היזמת וגם אצלנו בשל חשיבותה. קיימים סוגים רבים הן של עסקים והן של יזמים וכל אחד ואחת מהווים עולם ומלואו ולכל אחד סיפור אחר. יחד עם זאת עקב פניות רבות ריכזנו בצורה כללית את השלבים בהקמת העסק. חשוב להדגיש שמאמר זה הוא כללי ולכן יותר ממומלץ לפנות אלינו לצורך קבלת הייעוץ הספיציפי לעסק.

הרעיון וההחלטה

תחילתו של כל עסק ברעיון שמהווה את הבסיס להקמתו. הרעיון למתן שרות או מכירת מוצר יכול לנבוע משורה ארוכה של נסיבות כמו יישום המקצוע שנלמד כבעל עסק, המשך העבודה שנעשתה כשכיר אך הפעם כעצמאי, הפיכה משכיר לפרילאנס עבור אותו מקום עבודה ובהמשך מתן השרות ללקוחות נוספים, המשך של עסק משפחתי, קבלת רעיונות מחברים, מהתקשורת כיום כולל מהאינטרנט, משירותים שמקבלים כאנשים פרטיים ולעיתים מהעתקת רעיונות מעסקים אחרים שנראים מצליחים. לעיתים הרעיון בא בצורה טבעית או מקרית ולעיתים לאחר תקופה של מחשבה וחיפוש. ההזדהות עם הרעיון מהווה את השלב הראשון, השלב השני הוא הנכונות להקים עסק עצמאי במקום לעבוד כשכיר. אנשים נוטים לחשוב שכאשר הם רק יהיו עצמאיים הם יהיו חופשיים לעשות כרצונם, שלהיות עצמאי פירושו להיות בעל פוטנציאל בלתי מוגבל לרווחים וכי לצורך כך יש צורך רק בכישרון ויוזמה. בפועל, להיות בעל עסק פירושו מחויבות לרעיון והמחויבות למקום העבודה ולבוס מתחלפים במחויבות ללקוחות מצד אחד ומצד שני במחויבות לספק עבודה לעובדים בעסק שיש בו עובדים, בהתמודדות עם תזרימי מזומנים משתנים (בניגוד לשכיר שרגיל לקבל את משכורתו בתאריך קבוע בתחילת כל חודש), ברמות סיכון שאינן קיימות אצל שכיר הכוללות גם אפשרות להפסד. בכלל, בעלי עסקים רבים שפתחו עסק כדי שיוכלו להתעורר מאוחר ולעבוד מתי שהם רוצים מגלים שבפועל הם משקיעים בעסק הרבה יותר משהיו שכירים. יש גם לזכור שחלק גדול מהעסקים הם עסקים קטנים שפוטנציאל ההשתכרות מהם מוגבל ועוד יותר יש לזכור שחלק גדול מהעסקים שנפתחים נסגרים. ולמרות הדברים ישנם גם עסקים רבים שמצליחים. האמונה בהצלחה היא המביאה להחלטה לפתוח עסק עצמאי.

יחיד או שותפות

השלב הבא הוא ההחלטה האם להקים את העסק לבד או עם שותף נוסף ואולי אפילו מספר שותפים.

בין הסיבות הטובות להקים את העסק בשיתוף פעולה:

  • חלוקת סיכונים כולל הפסדים אפשריים.
  • חלוקת ההשקעה הראשונית והדבר חשוב כשאין מקורות מימון.
  • שיתוף פעולה בין שותפים שכל אחד מצטיין בתחום אחר, למשל חיבור בין שותף המצטיין מבחינה מקצועית לשותף המצטיין בתחום השיווק לשותף המצטיין בתחום הכספי וכו’. ע"פ כלל הסינרגטיות יתכן ועבודה משותפת תניב יותר מאשר הסיכום של עבודת כל אחד משלושת השותפים בנפרד.
  • התגברות על מחסומים וחולשות, למשל מי שאינו מסוגל לשווק יכול לנסות לשתף פעולה עם מי שמעוניין גם לעסוק בשיווק, מי שחלש בניהול הכספי יכול להיעזר במי שטוב בתחום זה.
    היכולת לשתף גורם נוסף בהתמודדות היומיומית ובקשיים של הקמת עסק. במקרים רבים יזמים מתאחדים בתחילת הדרך ולאחר תקופת הסתגלות כל אחד ממשיך בדרכו.

בין הסיבות להקים את העסק לבד:

  • ניהול עסק עם שותפים פוגעת למעשה בעצמאות הניהול וקבלת ההחלטות גם פסיכולוגית וגם מבחינה ממשית.
  • לא תמיד ניתן להסתדר עם שותף/שותפים ובמקרים רבים ההתלהבות המשותפת בעת השלב של הקמת העסק מתחלפת בחיכוכים בשלב הניהול השוטף שלו.
  • אין צורך להתחלק ברווחים ובנכסים של העסק כאשר יש הצלחה.
  • כאשר היזם מכיר בנקודות חלשות יותר שלו הוא יכול להיעזר בעובד/ים המיומנים באותו התחום במקום לקחת שותף שעלול גם להפריע.
  • בין שותפים יכולים להתגלות ניגודי אינטרסים גם מסיבות פרטיות, למשל כאשר אחד השותפים הוא רווק שגר אצל הוריו ואינו נדרש לכסף ומעוניין לקחת יותר סיכונים ו/או לדחות את חלוקת הרווחים אל מול שותף שנדרש לכסף זמין. במקרים רבים ניגודים אלה לא מתגלים בשלב הקמת העסק. גם מעורבות של בני/בנות זוג יכולה לפגוע ביחסים בין שותפים שבינם לבין עצמם מסתדרים.

בדיקת היתכנות ותכנית עסקית

לפני קבלת ההחלטה הסופיתיש לערוך בדיקה האם הרעיון ניתן ליישום. הבדיקה צריכה לכלול גם היתכנות שיווקית, גם היתכנות חוקית (למשל האם יש צורך ברישיון לעסק ו/או האם תהיינה תלונות על מיקום העסק), גם היתכנות לגיוס כוח אדם אם נדרש ולאחר שנקבעו צורכי כוח האדם בהתחשב במנה הארגוני הצפוי של העסק וגם היתכנות פיננסית. זה השלב שיש לערוך בו את כל הבדיקות הנדרשות כולל של עלויות ההשקעה הראשונית, של הוצאות השיווק, של עלויות כוח האדם הצפויות, עלויות המנהלה האחרות ועלויות המימון. במידה ומדובר ברכישת עסק קמעונאי קיים מומלץ לערוך תצפיות על העסק במספר מועדים רלוונטיים כדי לאמוד את זרימת הלקוחות וזאת מעבר לקבלת דוחות העסק ולמידע הניתן על ידי המוכרים. כאשר יש את כל הנתונים ולצורך בדיקת ההיתכנות הפיננסית יש לערוך תכנית עסקית שתכלול בהתחשב בפוטנציאל והיתרונות של העסק מצד אחד והחסרונות והתחרות מצד שני תחזית של ההכנסות וההוצאות ושל תזרים המזומנים הצפויים בשנים הקרובות כאשר בשנה הראשונה לפחות מומלץ שהתחזית תכלול גם פירוט חודשי. באמצעות תכנית עסקית זו ניתן יהיה לדעת האם קיימים מספיק מקורות כספיים לצורך ההשקעה הראשונית, האם ישנן תקופות בהן יש מחסור במזומנים ו/או לחליפין האם יש צורך והאם ניתן לגייס מקורות אשראי. על התכנית העסקית לכלול גם מרכיב של משיכת כסף של בעל העסק בהתאם לצרכים הפרטיים. בהקשר הזה יש כמובן הבדל גדול בין יזמים לדוגמא בין מי שמתגורר עדיין עם הוריו וחי על חשבונם לבין מי שהורגל בפרנסת משפחתו ונזקק לסכומים גדולים לצורך הקיום השוטף.

יש לכם עוד שאלות לאבי וידן רואה חשבון? כנסו!

0522747750

https://weiden.co.il/

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים