חיפוש
 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

”שירתי משקפת את מסעי הפנימי של נפשי”

 

שיריה הייחודיים של הסופרת והמשוררת איריס כליף משהם מופיעים בתערוכות רבות המוצגות בבית ציוני אמריקה, במוזיאון תל אביב לאומנות ובבית חיל האוויר בהרצליה  

 

בימים אלו משתתפת איריס כליף משהם, משוררת סופרת ורקדנית וחברה באגודת הסופרים העברים ובאקו"ם, עם שיריה הייחודיים בתערוכות רבות בארץ. היא מעידה כי כצאצאית לשושלת מקובלים התברכה בנבואת הלב וביכולות של תקשור וחיזיון, שבאים לידי ביטוי בשירתה הקבליסטית הפוערת עולמות בשערי שמיים. בימים אלו היא עובדת על ספרה הרביעי שבכתובים. כליף: "בספרי הרביעי, שיראה אור בעזרת בורא העולמות, יאירו שירים של קודש, זוהר וקבלה ועולמות עליונים בנסתר רוח החיים, האהבה, הבריאה, הנשיות והאימהיות ופרוזה מעולמי הרוחני והגופני המחולל בנשימה אחת תוואי להתמכרות ולניצחוני על האנורקסיה. שירתי משקפת את מסעי הפנימי של נפשי המביטה אהבה, חולמת חיים ונושמת עולמות רוח בקודש לב נסתר ומהווה סמל וביטוי להלך ניצחוני על האנורקסיה, כשבחירתי היא אומץ של חיים, בריאה ואהבה ממצול החולי שבו הייתה נפשי שרויה".

כליף הופיעה בנעוריה ברחבי הארץ ובחו"ל בהתעמלות קרקע, בלט, מחול והתעמלות אומנותית. היא נשואה לצחי ואם לשלוש בנות. עד כה ראו אור שלושת ספריה: "בשביל קסום נושפת לוליטה" (2001, תמוז), ("ירח בר", 2017) ו"בת אלוהים" (2020, הוצאת חדרים). על "בת אלוהים" נכתבו ופורסמו בעיתונות המודפסת ובאתרי אינטרנט סקירות ספרותיות רבות של מבקרי ספרות נחשבים. זאת בשל כתיבתה, שאחד ממאפייניה הייחודים הוא חידושי הלשון הרבים בשירתה ובשל נשימות ונגיעות רוחניות של עולמות עליונים וקודש נסתר.

כליף השתתפה בתערוכות נוספות ובהן "העוצמה שברכות" שאותה הפיק ואצר שוקי כהן בבית חיל האוויר בהרצליה לרגל יום האשה הבינלאומי, ובה הקריאה עם בתה נועה כליף את שיריהן.

נועה כליף הקריאה את השיר "אדמות הנצח" מספרה "אדמות הנצח" (הוצאת חדרים), ואיריס כליף הקריאה את השיר "אירוס פרח אדם" מהספר "בת אלוהים" (הוצאת חדרים) והשיר "ובנפש ילדה בלט אלוהי אישה" מספרה הרביעי שנמצא בכתובים. שיריהן הודפסו עם תמונות על גבי קאפות, שהוצגו לראווה בין היצירות בתערוכה, ובהם 26 משיריה של איריס כליף: 20 שירים מ"בת אלוהים", שניים מ"ירח בר" וארבעה מספרה הרביעי שבכתובים. נועה כליף הציגה בתערוכה שלושה משיריה המופיעים בספרה "אדמות הנצח", בשילוב יצירות אומנות שלה מעומק דמיון עולמה הפנימי.

באירוע השקת "העוצמה שברכות" איריס כליף גם חוללה בריקוד ייחודי לצלילי השיר "CARUSO" בביצוע של לוסיאנו פברוטי. "כיום איני עוסקת כבר בריקוד פיזית כפי שעסקתי בנעוריי, אבל אני חיה ונושמת את הריקוד, שהוא עבורי קול מחול, המילים של הלב שמחייה עולמי, רוחי וגופי, ומחוללת וכורעת עולמות נשמתי מתוך האישה ילדה שבי החולמת ושוקקת חיים בצל הנשיות והאהבה", היא אומרת.

שוקי כהן מספר: "בתערוכה ייחודית זו חיפשתי נשים מיוחדות ומוכשרות עם סיפור חיים, שמגולל בתוכו אומץ והשראה מתוך העוצמה שברכות והנשיות על שלל גווניה יופייה ותבונתה. בחרתי באם ובבת שהן משוררות ייחודיות עם שירים יפיפיים. כשקראתי את שיריה של איריס, נפעמתי מכתיבתה הייחודית והקבליסטית שנושמת ופוסעת בעולמות עליונים. על שירתה כתבו מיטב מבקרי הספרות בעיתונות הכתובה ובמרשתת, כשלאיריס יש גם סיפור חיים מיוחד ומעורר השראה והערצה".

השיר של כליף "שדה חסדייך" מופיע כמשוררת יחידה בהצהרת האוצר של "עזה כמוות אהבה":
בְּדָלִיָּה תְּשׁוּקוֹתֵינוּ נִשְׁבֶּרֶת אַהֲבָה פּוֹסַעַת רְגָעֶיהָ בְּגוּפִי הַמַּדִּיר טִפַּת  עֵינֶיךָ 
וְהַמַּיִם יַעֲלוּ בִּשְׂדֵה חֲסָדֶיךָ עַל הַמֵּזַח פּוֹרְצִים לְלִבִּי הַצָּמֵא חֲלוֹמוֹת.

מדובר בתערוכה קבוצתית, שאותה אוצרות נילי ויצטום ושלי רשקס ומוצגת בבית ציוני אמריקה עד סוף חודש מאי. שתיהן אומניות ובוגרות התוכנית ללימודי אוצרות בסמינר הקיבוצים, יזמו ואצרו תערוכות קבוצתיות רבות העוסקות בנושאים לא שגרתים ומעודדות יצירה מקורית וייחודית. בתערוכה, בהשראת ספרם של פרופ’ אליעזר ויצטום ופרופ’ רבקה יהב, "עזה כמוות אהבה", משתתפים 31 אומנים המציגים עבודות ציור, פיסול, צילום, רישום, פיוזינג, רידמייד וטכניקה מעורבת, ומביאים לידי ביטוי באופן חזותי את נפתולי האהבה לגווניה מהעת העתיקה ועד ימינו.

כליף: "אני מודה לחברות ולאוצרות נילי ויצטום ושלי רשקס על השיתוף ועל הארת לב נפש עולמי כמשוררת יחיד בתערוכה הייחודית ’עזה כמוות אהבה’".

השיר "מכתר כאב חג חיים" מספרה של איריס כליף שבכתובים מופיע ב"הקפסולה" - אסופת שירים מקוונת בנושא ריפוי (עורכת ראשית: המשוררת והסופרת ציפי שחרור, מייסדת יום ההשראה: טלי דביר לבנת). ביום רביעי הבא 25.5 תשתתף כליף יחד עם משוררות ומשוררים נוספים באירוע חגיגי של השקת  "הקפסולה" שיתקיים במוזיאון תל אביב לאומנות.

בימים אלו מוצגים ב"טרנפורמציה אומנותית - זרקור" (אוצרת: מירי רחימי לוי, אלכימאית ריפוי בצלילים ותדרים, מטפלת מוסמכת בשיטת מטאיזם ומלווה מקצועית לאומנים ויוצרים) - תערוכת פיוז’ן - תרבות, אומנות ואופנה, במסגרת יום ההשראה הבינלאומי (מייסדת יום ההשראה: טלי דביר לבנת).

 

השיר "ארץ חיים" מאת איריס כליף, צילום: פרטי

קישור לשירים של איריס כליף המוצגים בתערוכה "טרנפורמציה אומנותית – זרקור":
https://www.inspiration75.com/2022zarcore

* כל הזכויות מהכתבים הכלולים בכתבה זו שמורות למשוררת וליוצרת איריס כליף.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים