חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

בניית תוכנית עסקית – מורה נבוכים

 

החלטתם להקים עסק. יש לכם רעיון בראש, אתם כבר יודעים אך תשווקו אותו ומי קהל היעד שלכם ואז אתם נתקלים במושג ”תוכנית עסקית” ונתקעים

 

החלטתם להקים עסק. יש לכם רעיון בראש, אתם כבר יודעים אך תשווקו אותו ומי קהל היעד שלכם ואז אתם נתקלים במושג "תוכנית עסקית" ונתקעים. אז קצת לפני שאתם נרתעים ממנה כדאי שתדעו כי תוכנית עסקית היא בסך הכל מסמך המשקף את אבני היסוד שכל עסק צריך החל משלב הרעיון, דרך התכנון ועד לביצוע בפועל כולל של שלבי הביצוע. מסובך? לא ממש. כאב ראש? קטן אבל חולף.

קיימות דעות רבות לגבי בניית תכנית עסקית ולא כולם תמימי דעים לגבי הכרחיותה ולגבי אופן הבנייה שלה. חלק חושבים שמספיק לבנות אותה בקצרה וניתן לערוך אותה לבד וחלק חושבים שהכרחי לפנות לאיש מקצוע. חלק סבורים כי בניית תוכנית עסקית הינה הכרחית ואחרים סבורים כי היא מיותרת וניתן להתנהל בלעדיה. אז קצת לפני שאתם מקימים עסק או חושבים לעשות כן, הבה נערוך קצת סדר בכל הנוגע לנושא של בניית תוכנית עסקית.

בניית תוכנית עסקית זה הכרחי?

 כאמור, הדעות על כך חלוקות:

בניית תוכנית עסקית בראשית דרכו של עסק – אלה הסבורים שבניית תוכנית עסקית בשלביו הראשונים של העסק הכרחית, סוברים כי תוכנית עסקית למעשה מסדרת את כל הנתונים ובתכנונים הלכה למעשה ומעמידה את התחזיות, השאיפות והמציאות זה לצד זה. מה גם שעל מנת לדעת כמה משאבים יש לגייס כבר בתחילת הדרך, רצוי לאמוד את מצב המשאבים ההתחלתיים אם קיימים כאלה.

בניית תוכנית עסקית אך לא בהכרח בשלבי ההתחלה – אלה הסבורים שתוכנית עסקית הכרחית אך לאו דווקא בשלבי הקמתו של העסק סוברים כי קודם יש ללמוד את תנאי השטח, לצבור נתונים תוך כדי תנועה ורק אז להתוות את העסק ואת דרכו על פי הממצאים ולא להיפך.

לא צריך תוכנית עסקית – בעלי דעה זו סבורים כי לא כל בית עסק חייב בניית תוכנית עסקית וכי יש עסקים שנבנים תוך כדי תנועה ומתאימים את עצמם לכל אורך הדרך. ואם אין משאבים התחלתיים ולא צפויות הוצאות אימתניות ובלתי צפויות, אין סיבה להעמיד תחזית מראש.

בניית תוכנית עסקית – כיצד לעשות זאת?

כאמור, גם בנושא זה אין תמימות דעים בנושא משום שלא כל בית עסק מגייס הון ומשקיעים ולא כל בית עסק מצריך תחזיות ארוכות טווח ומעמיקות על מנת להתחיל את דרכו. יחד עם זאת, חשוב לדעת מהן ההשלכות שתהיינה לכל החלטה בנושא.

בניית תוכנית עסקית באופן עצמאי – תמיד אפשרי ותמיד ניתן למצוא בסיס מתאים ברשת האינטרנט ועליו לבנות את התוכנית העסקית המתאימה לעסק מסוים כזה או אחר. היתרון – חסכון בכסף עבור ייעוץ מקצועי וייתכן שגם חסכון בזמן. 

החיסרון – חוסר מקצועיות וייצוגיות, מה שיכול להוות מכשול בדרך להצגת התוכנית מול גורם חיצוני כלשהו שלא מכיר את הנפשות הפועלות וצריך להחליט על פי כך החלטה הקשורה בעסק. 

חיסרון נוסף – לא תמיד זמן הוא הפקטור, משום שתמיד אפשר להסתבך עם הניסוח ולהשקיע בזה יותר זמן משתוכנן מלכתחילה וזמן כאמור...שווה כסף.

בניית תוכנית עסקית עם איש מקצוע – בניית תוכנית עסקית באופן הזה מצריך ייעוץ מקצועי שאינו זול ברוב המקרים ותהליך ליווי עד יצירת המתווה הסופי. היתרון – מקצועיות ורצינות מול גורמים חיצוניים, סדר מופתי בתהליכים לטווח הקצר והארוך ופירוט מדויק ורלוונטי המותאם בדיוק לעסק עצמו ומהווה מעין מדריך לדרך. החיסרון – עלויות והשקעת זמן בגיבוש התוכנית באופן זה. 

המאמר נכתב ע"י טל שלמון-צעידי יועצת עסקית המתמחה בבניית תוכנית עסקית מנצחת

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים