חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מסלול קדם רפואה - מה זה ולמה זה כדאי? 

 

מועמדים רבים פונים אל עולם הרפואה מתוך שאיפה ורצון להתמקצע ולבסס קריירה בתחום, ומגלים כי עליהם לצלוח ראשית כל את מסלול קדם הרפואה. אז במה מדובר, כמה זמן התהליך אמור לקחת ולמה סטודנטים שהתחילו את המסע שלהם אל עבר הדיפלומה דרכו לא בהכרח יסיימו כרופאים? 

 

מסלול קדם רפואה מהווה למעשה עבור מועמדים רבים את שער הכניסה אל עולם הרפואה במאה ה- 21, ומספק כלים בסיסיים וידע קליני ראשוני על מנת לבסס את דרכם בעולם הרפואה והעיסוק במקצועות הרפואה והבריאות במאה ה- 21. 

רקע כללי בנושא לימודי קדם רפואה

תכנית הלימודים במסלול ללימודי קדם רפואה, אשר אורכה כשלוש שנים, היא למעשה תכנית רחבת היקף ומעמיקה אשר מהווה חלק בלתי נפרד מהמסלול להמשך לימודי רפואה באוניברסיטה ונועדה בדיוק למען מטרה זו - הכנה והכשרה של הדור הבא של הרופאים בישראל.  זו תוכנית לימודים ייחודית בישראל המאפשרת לבוגרים להמשיך לתוכנית מקוצרת של לימודי רפואה במשך 4 שנים בלבד, וזאת בנוסף לקבלת התואר היישומי כשלעצמו. התואר מכין את הסטודנטים למבחני הידע הרלוונטיים והנדרשים כדי להמשיך ללמוד בבתי הספר לרפואה בישראל. 

תוכנית הלימודים – פירוט

מסלול קדם רפואה נמשך 3 שנים והתוכנית הייעודית והייחודית מסוגה מכילה את המרכיבים העיקריים הבאים:

  • ידע רב ומעמיק במדעי היסוד, כגון: כימיה, ביוכימיה, ביולוגיה מולקולרית, פיזיקה, גנטיקה, ביואינפורמטיקה ועוד.
  • לימוד ותרגול של הכלים אשר נדרשים למחקר במדעי הבריאות בכלל ובמחקר רפואי בפרט - ביוסטטיסטיקה ושיטות מחקר, מערכות מידע ויישומים, גישות אפידמיולוגיות למחקר רפואי, תוך עידוד חשיבה ביקורתית וחתרנית מצדם של הסטודנטים. 
  • חשיפה לקורסים מתקדמים בתחום כדוגמת נוירוביולוגיה, וירולוגיה, תאי גזע ועוד. 
  • שליטה טובה במקצועות היסוד הנוגעים לתחום כגון פיזיולוגיה, אנטומיה ועוד. 

 

יש לציין כי תכנית הלימודים כוללת בין השאר את עשרת קורסי הליבה, זאת כמובן ברמה ובהיקף ובהרכב הנדרשים לצורכי המשך לימודים במסלול הרפואה. קורסי הליבה הם כדלקמן - מבוא לביולוגיה של התא, ביוכימיה 1+2, ביולוגיה מולקולרית, מבוא למיקרוביולוגיה, וירולוגיה, אנטומיה ופיזיולוגיה א’ + ב’, גנטיקה וביוסטטיסטיקה. 

בנוסף, תכנית הלימודים מקנה למועמדיה בשנה השנייה והשלישית את האפשרות לבחור קורסי בחירה בענף הרפואה בהיקף של 6 נ"ז בנוסף ללימודי החובה. קורסים אלו יהוו נדבך משמעותי בלימודיהם ויספקו נקודת מבט חברתית ומוסדית על מערכת הבריאות בישראל. 

כמו כן, מסלול קדם הרפואה כולל פרויקט מחקר שנתי מונחה: בקורס הנ"ל הסטודנטים ייחשפו לעבודה תוך שימוש במאגרי מידע מדעיים, יתנסו בחיפוש וסינון חומר, קריאה ביקורתית של מאמרים ויתנסו בכתיבת מחקר רפואי תוך ליווי והדרכה צמודים של המרצים והרופאים. 

אין זאת אומר שבהכרח המועמדים למסלול יקבלו את תעודת הרפואה הנכספת בסוף דרכם, אך באמצעות מסלול זה ביכולתו של הסטודנט, אם יבחר בכך, למנף את עצמו ולהמשיך בלימודי תואר שני ואף שלישי בתחומי המחקר הרפואי השונים ו\או בנושאי פיתוח טכנולוגי בנושאי רפואה ובריאות. 

מהן המטרות המרכזיות של לימודי קדם רפואה? 

מסלול קדם רפואה הוא למעשה אחד מהמסלולים המשמעותיים ביותר שמועמד לענף הרפואה בישראל יכול לשאוף אליו ולרכוש ממנו כלים רבים על מנת להצליח בתחום המאתגר ממילא, זאת תוך שמירה על סטנדרט אקדמי חסר פשרות והענקת תשתית לימודית משמעותית אשר תעמוד לרשות הרופא בעתיד. 

מסלול ללימודי רפואה הם תובעניים וממושכים, לכן בעזרת מסלול קדם רפואה (Pre Med) הסטודנטים רוכשים כלים בסיסיים וידע קליני ראשוני. הלימודים מתמקדים בעיקר במדעי יסוד, הם מספקים כלים לסטודנטים ומאפשרים להם להתמודד עם מאגרי מידע וטקסטים רפואיים, ובנוסף המסלול מפתח מיומנויות יסוד במחקר רפואי, והכרות מקרוב של ההיבטים הפסיכולוגיים והחברתיים המהווים חלק בלתי נפרד בעבודה של רופאים.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים