חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

השפה שבה מדברים חיילים

 

אם במקרה יום אחד ברחוב תתקלו בחיילים, רבים מאיתנו לא יצליחו להבין חלקים מהשיחה בעקבות מילים רבות שנמצאות בשימוש בצבא בלבד

 

אם במקרה יום אחד ברחוב תתקלו בחיילים, רבים מאיתנו לא יצליחו להבין חלקים מהשיחה בעקבות מילים רבות שנמצאות בשימוש בצבא בלבד.

צה"ל במשך שנים ארוכות שימש כור היתוך בין אוכלוסיות שונות בחברה הישראלית, ושלב משמעותי בחייהם של ישראלים רבים.בנוסף כסמל ליעילות, פעמים רבות שמות של תפקידים, פעולות ומקומות מקוצרים לראשי תיבות. גיוון האוכלוסייה והתרבות הייחודית שקיימת בצה"ל הובילו להיווצרות ניב צבאי לעברית, בעל מגוון נרחב של מילים וקיצורים שבשימוש פנימי על ידי חיילי צה"ל בלבד.

בעקבות התפתחות הניב הצבאי, אנשים רבים מתקשים להבין אותו. קושי זה נובע מכך שיש שוני רב בין בסיסים וחילות בשפה המדוברת, מילים חדשות הנוצרות לאורך שנים, וגם אנשים שלא שירתו בצבא אינם מכירים את שלל המושגים השונים.

אתר שמתמחה בשפה זו הוא Mazze, מילון סלנג ישראלי, אתר מצחיק ומלמד, שבו ניתן לתרגם לעברית נאותה את שפת החיילים. האתר מכיל פירושים רבים למילים שונות והנה כמה דוגמאות למה שניתן למצוא שם:

חמשוש NBA - כאשר יוצאים לחמשוש בשעה מאוחרת מאוד, הוא ייקרא חמשוש NBA. נקרא כך מכיוון שמגיעים הביתה בשעות הלילה המאוחרות, בדיוק בזמן לצפות ב-NBA שמשודר בשעות אלה.

דוגמה:

"מאמי נפגש היום ב9?"

"לא איפה אני לא מספיק, המפקד הזין שלי מוציא אותי חמשוש NBA"

עד מתי - קריאת הייאוש האולטימטיבית בצה"ל. רק חייל במחזור האחרון בשירות(4 חודשים אחרונים), רשאי להגיד אותה, חייל צעיר יותר שמשתמש בה לרוב יענש באלימות.

דוגמה:

 "יוסי התקשר אליי אמר לי שכל המחלקה חוזרים מקוצרת"

 "עד מתי?????"

קומנדו - לבישת מדים ללא תחתונים. בחלק מהיחידות יש מסורות של לבישת קומנדו במסלול/ בטקסים מסויימים. דוגמה לטקס כזה היא בקורס טיס, בו החניכים נוהגים ללבוש את הסרבל ללא תחתונים בטיסה העשירית.

דוגמה:

"כוסעמק עם השפשפת הזאת"

"אחי תלך קומנדו תוך יום יומיים יעבור"

האתר מתמחה במילים בשפה צבאית, וגם בשלל תחומים אחרים. מוזמנים לצפות בו ולפרש את המילים שאף פעם לא ידעתם את הפירוש שלהם.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים