חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

תופעה לא מתוקה בכלל: כף רגל סוכרתית 

 

אם אובחנתם כסוכרתיים מסוג 1 או 2, בטח מזכירים לכם (או אתם לעצמכם) בלי סוף עד כמה חשוב איזון רמת הסוכר בדם. אחד האיברים הרגישים לחוסר איזון זה הוא כפות הרגליים והתפתחות כף רגל סוכרתית. הבעיה העיקרית בתופעת כף רגל סוכרתית היא שהגורם ההתחלתי לכך יכול להיות משהו שבאופן רגיל בכלל לא הייתם מתייחסים אליו כמו מכה קטנה. לכן אין ברירה, בתור סוכרתיים אתם צריכים להיות רגישים במיוחד לכפות הרגליים, לבדוק היטב את מצבן ובכל בעיה קטנה לפנות לטיפול כדי שלא תהפוך לבעיה משמעותית

 

ממה נגרמת כף רגל סוכרתית?

רגל סוכרתית נקראת גם נוירופתיה פריפרית. ישנם שני גורמים מרכזיים לבעיה:

  • פגיעה בקצות העצבים ההיקפיים של כף הרגל: מכירים את התחושה (או יותר נכון חוסר תחושה) שישנה כשהרגל נרדמת? כך קורה גם בכף רגל סוכרתית במידה מלאה או חלקית. אי תחושת כאב, לחץ או תחושה לא נעימה אחרת יכולה לגרום לכך שלא תשימו לב בזמן לפצעים, חבלות או מכות ואז הם יחמירו. קצות העצבים נהרסים בהדרגה בגלל רמת גלוקוז גבוהה מדי בדם ולכן איזון הסוכר (כן, שוב חוזרים אליו...) יכול להפחית את הסיכוי להתפתחות סיבוכים בכף הרגל עד כדי מניעתם. 
  • זרימת דם חלשה: רמת גלוקוז גבוהה גורמת לזרימת דם חלשה כאשר הדבר משפיע במיוחד על אזור כפות הרגליים. זרימת דם חלשה גורמת לאספקת חמצן ירודה ולבעיות שונות, כמו התפתחות חיידקים ופטריות היוצרים זיהומים ופצעים (בתור חובבי סוכר מושבעים הם נמשכים מאוד לרמת הסוכר הגבוהה)

מהם התסמינים לכף רגל סוכרתית?

התסמינים הם קודם כל איבוד התחושה בכף הרגל במידה כזאת או אחרת ומכאן הכל תלוי בדרך בה מתמודדים עם העניין. בעיות יכולות להיות פצע קטן שיטופל מיד ויכולות להתגלגל למצבים כמו פצעים עם זיהום או כיבים. כך שהדרך בה תרגישו את התופעה תלויה מאוד בכם.

איך ניתן למנוע כף רגל סוכרתית?

הדרך למנוע את סיבוכי התופעה היא קודם כל להכיר ולהיות מודעים. ממש כמו שאתם מצחצחים שיניים פעמיים ביום (אנחנו מקווים לפחות...) תשטפו את כפות הרגליים במים פושרים וסבון ותראו שאין שינויים כמו סימני מכה, שטפי דם או פצעים. בנוסף, באופן כללי תהיו נחמדים לכפות הרגליים: אל תלכו ברגליים יחפות, המנעו מחימום כף הרגל במים חמים או בדרך אחרת, תלכו בנעליים נוחות ולא לוחצות. תגרבו גרבי כותנה נוחים ולא צמודים לכף הרגל. בנוסף, חשוב להגיע מדי שנה לרופא מומחה שיוודא שהכל בסדר ואין בעיה שצריך לטפל בה. 

טיפול בכף רגל סוכרתית

טיפול בכף רגל סוכרתית נעשה בהתאם לחומרת הפצעים או הכיבים. ככל שהאבחון מוקדם כך הטיפול יהיה פשוט יותר. אם אלה פצעים שטחיים שאובחנו בשלב מוקדם נעשה ניקוי כף הרגל והטרייה (הסרת רקמה מתה). עם פצעים שיש בהם זיהום ינתן כבר טיפול אנטיביוטי.  ואם זהו מצב קיצוני שישנו נמק, לא תהיה ברירה אלא לקטוע אזור זה של הרגל, אבל אנחנו סומכים עליכם שתעשו הכל כדי לא להגיע לשם. טיפולים חדשניים בתחום כוללים שימוש בחומרים המעודדים תהליך ריפוי טבעי, שימוש בחמצן ובחשמל.

לסיכום, כף רגל סוכרתית היא עקב אכילס של כל חולה סכרת ולכן תהיו מודעים למצב כפות הרגליים ולא לשכוח- איזון, איזון ועוד פעם איזון!

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים