חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מהו Setting בפסיכותרפיה ובמה הוא תורם לקשר בין המטפל למטופל

 

על יחסי מטופל - מטפל בראי הפסיכותרפיה, בכתבה הבאה...

 

אז מהו בכלל המושג הזה -Setting   טיפולי?  

 Setting הוא אחד המרכיבים הבסיסיים בתהליך הטיפולי שלמעשה מכוון למסגרת הטיפול – המקום, הזמן, משך כל מפגש, אורך תקופת הטיפול, עלויות ואופן התשלום, מדיניות ביטול פגישות, דרכי תקשורת מעבר למפגש הטיפולי וגם הנושאים – על מה מדברים.

מטבע הדברים אנשים רוצים לדעת איפה ומתי מתקיימות הפגישות הטיפוליות, כמה עולה ואיך בכלל כל זה מתנהל. התשובות לשאלות האלה והאופן שבו הן נמסרות עושות סדר ראשוני ולמעשה מהוות את נקודת המפגש הראשונית בין המטפל למטופל.

על פניו נדמה שמדובר בפרטים טכניים, אלא שפרטים אלה הם הבסיס לקשר הטיפולי. הם חלק חשוב בחוזה הטיפולי בין המטפל למטופל** וחשוב שידוברו במפורש בתחילת הקשר. שיחה מסודרת על כל הפרטים תאפשר הסבר, הבנה, התאמה אישית ולבסוף הסכמה בין המטפל למטופל. (ישנם מטפלים שמשתמשים בהסכם כתוב וישנם שמסתפקים בהסכמה שבע"פ). כאן חשוב לי לציין שהאופן שבו מגיעים להבנות והסכמה, חשוב לא פחות מהתוכן עצמו, ובמידה רבה קובע את המהות הראשונית של הקשר.

טיפולי פסיכותרפיה – מתי ואיפה

מקובל להניח ש Setting קבוע מאפשר יציבות ובטחון הן למטופל והן למטפל. אתייחס כאן בנגיעה לששלושה מהמרכיבים – המועד, המקום ודרכי התקשורת בין המטפל למטופל. 

מועד קבוע לפגישה הטיפולית מאפשר הכנות מעשיות וטכניות בהתאם לצורך (גם למטופל וגם למטפל) ויותר מכך מאפשר התכווננות רגשית ומנטאלית כמו למשל, "על מה אני רוצה לדבר בפגישה", זיהוי הרגשות שנילווים למחשבה ש"עוד מעט אגיע לפגישה שלי" כמו תחושת הקלה מתוך מחשבה שהפגישה היא מקום בטוח, שם יקשיבו לי, שם מותר לי לספר את מה שבאמת "יושב עלי" ועוד. 

הגדרת המרחב בו אמורות הפגישות להתקיים מהווה השלמה להתכווננות ומאפשרת התארגנות גם ברמה המעשית תוך שילוב המפגש בסדר היום וברצף החיים באופן מייטבי. כאן המקום לציין שבשנתיים האחרונות הפך גם המרחב המקוון, בזום למשל, לאחת האפשרויות של "חדר טיפול" וגם את האפשרות הזו, במידה והיא קיימת, חשוב להגדיר במפורש כחלק מה Setting על כל המשתמע מכך (זה כבר למאמר נפרד).

על אף השימוש במילה קביעות, יש לציין שישנם אנשים, בין אם הם בצד המטפל או בצד המטופל, שאין להם צורך בקביעות או אפילו מתקשים להתכנס לשגרה וקביעות. כאשר אלה המאפיינים, יתכן שה Setting  יוגדר באופן שונה לגמרי והעדר הקביעות יהיה הsetting הקבוע ובתנאי שמתאים ומוסכם על שני הצדדים. 

דרכי תקשורת בין המטפל למטופל

כיום, כשלכל אחד מאיתנו יש טלפון בכיס, כתובת מייל, חשבון ברשתות חברתיות ועוד, דוקא עכשיו חשוב לכלול במפורש את דרכי התקשורת שמעבר לשעות הטיפול בשיחת ה - setting  הראשונית. ריבוי האמצעים לתקשורת והזמינות לכאורה של כולם עלולים ליצור ערפול ובלבול בכל הנוגע לגבולות הקשר בין המטפל למטופל, גבולות השיח, הכרות וחשיפה שמעבר למפגש הטיפולי ועוד. שיח מפורש בנושא התקשורת שמעבר לחדר הטיפול יאפשר הגדרת גבולות ברורים, כבוד לפרטיות של המטפל והמטופל, כבוד לחיים האישיים ולאיזון בין מעגלי החיים של שני הצדדים המעורבים. מתוך כל אלה יתאפשר תהליך טיפולי שמבוסס על קשר טיפולי נקי מ"רעשים" שבו יוכל להתקיים שיח ענייני, שיוויוני ולא שיפוטי.

Setting טיפולי כבסיס לשינויים

פן נוסף של הSetting   בפסיכותרפיה הוא האפשרות לגמישות ושינויים על בסיס המסגרת המוסכמת ע"י המטפל והמטופל כחלק מהחוזה ביניהם. הגמישות ב Setting  מאפשרת שינויים לאורך התהליך הטיפולי בהתאם למציאות שעשויה להשתנות וכן לשינויים בקשר הטיפולי עצמו שמתרחשים באופן טבעי תוך כדי התהליך וכמובן משפיעים ומושפעים מהתהליך הטיפולי עצמו. מכאן חשוב שגם המצבים בהם אפשר "לפתוח" את החוזה הטיפולי לדיון מחודש, יוגדרו מראש במידת האפשר. לעיתים יצירת המחוייבות למסגרת הטיפול תהיה שלב ראשוני ביצירת המחוייבות האישית של המטופל לתהליך ולקיחת אחריות על השינוי.

חשוב לציין שמרכיבי ה Setting  ומידת ההצמדות אליהם עשויים להשתנות בין מטפלים שונים, בין אם הם מגיעים מאסכולות שונות או מתוך צרכיהם, העדפותיהם האישיות ועמדתם הסובייקטיבית בנושא.

אסכם ואומר ש Setting מתייחס למאפייני המסגרת של הקשר הטיפולי והתהליך הטיפולי והוא חלק הכרחי מהחוזה הטיפולי הראשוני בין המטפל למטופל. כך או אחרת, בסופו של דבר חשוב שלתהליך הטיפולי יהיה Setting ברור, מובן ומוסכם על שני הצדדים.

*אורך תקופת הטיפול- לשיטתי, לא ניתן להגדיר מראש את אורך תקופת הטיפול. זהו נתון שמשתנה מאדם לאדם ויש פרמטרים רבים שעשויים להשפיע על כך.  

 **התשובה מנוסחת בלשון זכר אך הכוונה כמובן לשני המינים.

שירה רות הרפז

 

יש לכם עוד שאלות לשירה רות הרפז פסיכותרפיה? כנסו!

https://shirarutherapy.co.il/

052-2784639

 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים