חיפוש
 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

עכשיו תורנו, הבנות, להנהיג

 

סופרת הילדים והנוער זוהר אביב מנתניה, שעד כה הוציאה לאור כ-80 ספרים, מספרת על הערך המוסף של ספריה ושל ההרצאות שהיא מעבירה לילדים ברחבי הארץ

 

"סדרת הספרים ’כוח המוח’ זכתה בפרס מצילה בנושא מניעת אלימות מטעם המשטרה והמשרד לביטחון הפנים, בשל העובדה שילדים הקימו חבורות כמו ’כוח המוח’ כדי לפתור בעיות בבית ספרם. זהו אחד מהישגיי הגדולים. בילדותי הייתי נחבאת אל הכלים וכמעט שקופה. לא רציתי שיראו אותי משתי סיבות, הרגשתי מכוערת וגם כיוון שחששתי מאוד מילד אלים בכיתה.

בכיתה ד’ בדרכי למכולת הוא חסם את המדרכה והעיף לי סטירה שהפכה את עולמי. מאז חלמתי להיות פיה שמשנה את פני כדור הארץ, מסלקת את האלימות והרוע, נוגעת בילדים והופכת אותם לשמחים. הרי באנו לכאן לביקור קצר, למה שלא נעשה טוב אחד לשני? חשבתי. התחלתי לקרוא הרבה ספרים כדי לברוח מהמציאות ולכתוב יומנים, שעזרו לי לעבד ולהתמודד עם טראומות שונות, כמו למשל התספרות הקצוצות שאבי הכריח אותי לעבור. הוא אמר לי שזה יפה לי,

אבל אני יצאתי בוכה מהמספרה ולא רציתי לצאת מהבית שלושה ימים אחרי, הרגשתי מכוערת ותליתי בכך את הסיבה לכך שמלך הכיתה שאהבתי בכול מאודי לא הסתכל לכיוון שלי. אנו ממוצא טריפולטאי ואני חושדת שאבי רצה בן בכור ולא בת ואולי זו הסיבה לשיער הקצוץ. ברבות הימים, לאחר לימודים אקדמאים בתחום חינוך וספרות, לאחר נישואיי ולידת ילדיי, התחלתי לכתוב סדרה למניעת אלימות - חברות כוח המוח, שבה אני נותנת לקוראים הצעירים בגילי בית ספר יסודי כלים לפתירת קונפליקטים וניהול כעסים, שימוש במוח ולא בכוח. מעניין שאני כותבת את כל ספריי מזווית מבט של גיבור. ילד ולא ילדה. כך יותר קל לי, אולי מסתתר בי רצון פנימי לרצות את אבא. רק בזמן האחרון זה מתחיל להשתנות".

כך אומרת סופרת הילדים והנוער זוהר אביב, תושבת נתניה, שעד כה הוציאה לאור כ-80 ספרים פרי עטה ובהם שני ספריה האחרונים "יד הפלא 14 - כדור אש" ו"חבורת כוח המוח 27 - סוד הכובעים והטאבלט". גיבור ספרה האחרון נשאר בכתה ו’ מאז 1993. הקוראים התוודעו אליו כאייל קורן, ראש חבורת כוח המוח. מאז יצאו לאור כ-80 ספרים שכתבה זוהר אביב, מהם 27 ספרים בסדרת "חבורת כוח המוח" שנמכרה במאות אלפי עותקים. ילדים של אז וגם כיום נהנים לעקוב אחר אייל ובני חבורתו שנתקלים בבעיות שונות בבית הספר כמו: גניבות מילקוטים, פריצה לחדר המנהלת, שריפות, הרס חדר האומנות, התעללות בחתולים, גניבת אופניים, חרמות ומגוון הרפתקאות שאותן פותרים בני החבורה בעזרת המוח  ומוכיחים לכולם שאלימות אינה פיתרון.

עבור זוהר אביב בית הספר היסודי היה תקופה שיש לארגן מחדש. היא עשתה זאת בעזרת סיפור בהמשכים שסיפרה לחברה היחידה שהייתה לה. "בסיפוריי שיניתי מציאות כיתתית, וזה מה שאני עושה עד היום. בספריי אני דמות של בן חכם שהוא בראש חבורה המשנה את המציאות. הילד הזה הוא בעצם אני. בילדותי חלמתי להיות מעורבת, פעילה, לחוות הרפתקאות ליזום ולהנהיג, ובספרים אני יכולה לעשות זאת. בספרי האחרון ’חבורת כוח המוח 27 - סוד הכובעים והטאבלט’ אני כותבת על גניבת אייפדים.

איל וניב מנסים לפתור את התעלומה, ובמקביל מנסים ליטל ואריק. הם בתחרות מי ינצח - הזוג שבראשו בן, או הזוג שבראשו בת. ייתכן שבעקבות ’מי טו’ מתעוררת בי הילדה שמעיזה ואומרת: ’עכשיו תורנו, הבנות, להנהיג’. אני כבר בת 60 ואולי הגיע הזמן שזה יקרה, בספר זה אני נוגעת גם בנושא הפוסט טראומה, הסרת הסטיגמה. גם בספר זה וגם ב’חבורת כוח המוח 26 - תעלומה בזמן קורונה’ יש בעיה בבית. אני רוצה שילדים יבינו שבמקום להוציא את הלחץ ממה שקורה בבית בבעיות התנהגות, כפי שקורה להרבה ילדים שסיפרו לי על כך, חשוב לדעת להשתמש בארגז הכלים של אדלר - שיתוף, התייעצות ובקשת עזרה".

זוהר אביב, נשואה ואם לבן ובת וסבתא לנכד ונכדה, עדיין מרגישה ילדה או כפי שהיא מגדירה זאת:  "פיטר פן לנצח". היא כותבת במקביל שלוש סדרות נוספות: "מסע מצמרר", "כוח הלב" ו"יד הפלא", שלדבריה נועדו לעשות תיקון פנימי, ותוך כדי כך להביא לתיקון חברתי ורב מערכתי. כך למשל, בסדרת הספרים המצליחה  "יד הפלא" שבה מככב ילד כבד משקל בעל יד פלא ביונית שיכולה לעשות הכול , בעזרתה הוא מצליח לרכוש חברים. "הילדים קוראים ומבינים שיד הפלא זה עניין סמלי, שלכל אחד בעצם יש יד פלא, מין כישרון ייחודי שבו הם יכולים להשתמש וכך לרכוש חברים. כמו למשל הכלה או הקשבה או עזרה לזולת, ומצבם החברתי בכיתה משתנה בעקבות שימוש ביד הפלא הפרטית שלהם".

זוהר מקפידה להכניס לספריה נושאים משלושה כיוונים עיקריים: אקטואלית, חברתית ואישית.

 "שמתי לב לכך שהחדשות נוגעות בנפשם של ילדים בגילי בית ספר יסודי, שמתחילים להיות מודעים לחשיבות השמירה על כדור הארץ כי הם הדור שעומד לחיות בו והם מצטרפים לכול מיזם בית ספרי הקשור בפעילות למען הכדור. בקבוצת המעריצים שלי בווטסאפ יש עשרות ילדים שאספתי מההרצאות שהעברתי ברחבי הארץ, וביניהם כאלה שקראו את כל ספריי ושיש בהם בגרות ומודעות וסייעו לי לא מעט בתכנים וגם סיפרו מה מדאיג אותם ומה היו עושים למען כדור הארץ. את כל מה שאמרו לי הכנסתי לספר "יד הפלא 14 - כדור אש", שבו יש התייחסות לנושא ההתחממות הגלובלית אך גם לנושא ההתחממות הפנימית שלנו.

לספריה של זוהר אביב יש חשיבות חברתית עבור הילדים ועבור הוריהם. "ילדים מעיזים להיות שונים, לאחר שהטמיעו את קבלת השונה מסדרת ’יד הפלא’, ואף מבריאים פיזית. הם מבינים כיצד להיות חברים, וכותבים לי שהבינו שצריך להסתכל בתוך הקנקן ולעזור לזולת כדי להשיג חברים. הם מתגברים על נטיתם לאלימות ובכול מה שקשור לחרם קולטים את המסר העיקרי: לא לשתוק, לשתף, להתייעץ ולבקש עזרה כשצריך. בעזרת ספריי אני מחפשת את הילד ’השקוף’ ומסייעת לו. בזכות ספריי ילדים שונאי קריאה מתחילים לקרוא או לפחות להקשיב בסטוריטל לספריי, אותם הקלטתי באולפנים עבור המתקשים בקריאה".

זוהר אביב קיבלה תעודת הוקרה מראשת עיריית נתניה מרים פיירברג איכר על כך שספריה הם בין הנקראים ביותר בספריות בישראל מזה עשרות שנים ברציפות. היא מודה כי "בלי לכתוב אני מדוכדכת מאד. עבורי הכתיבה היא טיפול וריפוי הילד הפנימי שלי שצריך תשומת לב. אני כותבת ארבעה ספרים בשנה, מלמדת כתיבה ומובילה את בית הספר לכתיבה ’הנוצה’ בנתניה. מדובר במיזם נהדר של אגף החינוך בעירייה, שבמסגרתו מגיעים תלמידים ותלמידות מוכשרות מכול בתי הספר בעיר לספריות המרכזיות, ושם אני מנחה אותם כיצד לכתוב סיפור קצר וטוב. במהלך הלימודים אנו מפגישים את התלמידים עם אורחים שונים, השנה הפגשנו אותם עם אפרים סידון, דני ותומר קרמן. במסיבת הסיום הגדולה הם קיבלו חוברת מודפסת עם סיפוריהם, שחלקם אף הומחזו על הבמה. עבורי זה אושר בהתגלמותו לראות ילדים שקריאה וכתיבה מלווה אותם להצלחה כבירה".

 

ספרי על המפגשים הרבים שלך עם ילדים וילדות.

"כאשר אני מוזמנת להרצאות  בבתי ספר ברחבי הארץ דרך סל תרבות ארצי וגם באופן פרטי, אני מדברת עם התלמידים והתלמידות על העתיד, על איך להצליח בעולם המחר. על הבינה המלאכותית ועל כמה חשוב שנשמור על יצירתיות, דמיון וסקרנות, רגש שפה ותקשורת כדי לשרוד את עולם המחר. אני מספרת על עצמי ואיך הצלחתי בעזרת הדמיון לצאת מהבור ולהגיע למה שהגעתי. לאחר ההרצאה הם נעמדים בתור, וכולם רוצים לספר לי מה עובר עליהם כדי להשתתף בספרי הבא. היועצות של בית הספר תמיד אומרות לי: ’איך לי לוקח שנה להוציא מהם מילה, ולך הם מיד באים לספר?’ אני מרגישה שבזמן האחרון יותר מאי פעם הילדים זקוקים לאוזן קשבת, והמקרים שבהם הם משתפים אותי עולים על כול דמיון".

הכתיבה עבורה היא שליחות. כך למשל היא מלמדת כתיבה את שחר גרינשפן, שנפצעה באורח אנוש כשהיתה בת 12 בתאונה בה פגע בה נהג שיכור. "כיום בגיל 25 היא משותקת ושותקת אבל בעזרת אצבע יד ימין היא כותבת על המחשב ועזרתי לה להוציא ספר שירים ראשון. שחר נותנת לי כוח ואופטימיות", היא אומרת.

בעקבות לידת נכדיה היא כתבה ספרים המיועדים לגיל הרך: "האריה שלמד לבקש", "שמח על הירח", "מה עושים עם געגוע", "בום בילי בום כתה א’ שלום" ועוד. "אבל אני הכי אוהבת לכתוב את הסדרות לגילי בית ספר יסודי, כי אני מרגישה תקועה בגיל 14 וכך הילד שבתוכי כותב לי את הספרים בקלות ובזרימה. את ’כוח הלב’, סדרה על אהבה, אני כותבת כדי לרפא עצמי וכדי שילדים ידעו איך להשיג בן זוג ולקיים חברות עם כל הקונפליקטים שביחסים. בעיניי ילדים הם גיבורים, כשכל אחד הוא גיבור אמיתי. אני סומכת עליהם שיצלחו ושייצאו גיבורים מכל בור. אין צורך לעטוף אותם בצמר גפן. כפי שאני התגברתי על הסטירה ועל הקיצוץ ועל טראומות נוספות שנצרבו בי בילדות - בעזרת כתיבה וקריאה - כך גם הילדים של היום יכולים. חשוב לתת להם להתנסות ולצעוד בדרכים לצד קריאת ספרים כגון ספריי שמשמשים להם מעין מקל הליכה - ביטחון וחוסן נפשי".

דברו איתנו ב whatsapp   
רוצים עוד פרטים? כנסו!

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים