חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מהו OCD, כיצד מאבחנים ומהן שיטות הטיפול המומלצות?

 

אחד מסוגי ההפרעות הנפוצות מהן סובלים כיום מיליוני אנשים ברחבי העולם הוא מה שמכונה – OCD, ומוכר בעברית כ”הפרעה טורדנית כפייתית”

 

אחד מסוגי ההפרעות הנפוצות מהן סובלים כיום מיליוני אנשים ברחבי העולם הוא מה שמכונה – OCD, ומוכר בעברית כ"הפרעה טורדנית כפייתית". אינספור אנשים בארץ ובעלם סובלים מדרגות חומרה שונות של OCD, ובמקרים רבים מדובר במצב שעשוי לשבש באופן ניכר אף משמעותי את החיים ואת אופן ההתנהלות השוטף והיומיומי. במה בדיוק מדובר, כיצד מומלץ לנהוג במידה ואתם חושדים כי אתם גם סובלים ממצב זה ומהן דרכי הטיפול הזמינות והמומלצות?

הפרעה טורדנית כפייתית – במה מדובר?

מהו OCD? ובכן, מדובר בהפרעה פסיכיאטרית נפצה ביותר כאמור, המאופיינת במחשבות אובססיביות בנושאים מסוימים אשר מופיעות ללא הפסקה ואינן ניתנות לשליטה, והתנהגות קומפולסיבית נלווית, כלומר – התנהגות כפייתית עליה חוזר אותו אדם שוב ושוב, לרוב מתוך מחשבה כי דרך פעולה זו תסייע להפחית ולנטרל את המחשבות האובססיביות המציקות. 

בעוד תיאור זה של OCD עלול להישמע כאילו מדובר בבעיה פסיכיאטרית נדירה ממנה סובלים רק בודדים, אך בפועל מדובר כאמור בבעיה נפוצה ביותר ממנה סובלים אינספור אנשים בארץ ובעולם. במיוחד בעשורים האחרונים הפך OCD לעניין נפוץ ומדובר ביותר, שכן משוער כי אלמנטים מסוימים ורבים באורח החיים המודרני מסייעים להתפתחות של OCD והתגברותו עם הזמן. זאת אלא אם כן מאבחנים את הבעיה, וניגשים לטיפול מתאים ויעיל.

OCD – כיצד מזהים ומאבחנים?

על מנת לטפל בצורה טובה ויעילה במקרים של OCD יש קודם כל לאבחן את המצב, ולוודא כי אכן מדובר בהפרעה מסוג זה. כיצד עושים זאת? ובכן, בתור התחלה עלינו לחשוד כי אנחנו, או מישהו שקרוב אלינו, סבלים מסוג כזה של הפרעה. כאמור, מדובר בסוגים שונים של מחשבות אובססיביות אשר מופיעות שוב ושוב ואינן מניחות, וגורמות בהתאמה להתנהגות כפייתית ובלתי רציונלית. למשל – אנשים אשר חייבים לבדוק מספר רב של פעמים האם נעלו את הדלת כשיצאו מהבית, בכל פעם מחדש. במקרים רבים מדובר במחשבות לא ממש רציונליות, שיכולות להיות כל דבר שבעולם (למשל – להדליק ולכבות את האור מספר פעמים בכל כניסה לחדר...).

במקרה בו חושדים כי אכן סובלים מ OCD ניתן לגשת לאבחון. אבחונים ל OCD מועברים כיום במקומות רבים ובאופן שוטף וניתן לגשת אליהם מיידית ובכל מקום מגורים. בנוסף, גם שיחה עם איש מקצוע מעולם הטיפול יכולה לסייע לכם להבין טוב יותר האם המצב ממנו אתם סובלים הוא סוג של OCD.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי ושיטות טיפול נוספות ל OCD

כאמור, גם במידה ואתם מאובחנים כסובלים מ OCD, אל תתייאשו – קיימות שיטות טיפול יעילות שונות כיום למצב זה. דוגמה טובה לכך היא טיפול הנקרא – CBT, או בעברית – "טיפול קוגניטיבי התנהגותי", במסגרתו עובדים על שינוי דפוסי חשיבה שנים שמתקבעים אצל כולנו, בפרט דפוסים מזיקים דוגמת אלו המתקבעים אצל אנשים הסובלים מ OCD.

גם שיטות טיפול נוספות זמינות ועשויות להיות יעילות בטיפול ב OCD, ועל כך מומלץ להתייעץ עם אנשי המקצוע הרלבנטיים. למשל – מי שמעביר לכם את האבחון, רופא המשפחה א המטפל/ת הראשונים אליהם אתם מגיעים. 

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

ברקי יש לי שאלה
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים