חיפוש
 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

מה זה סחוס ואיפה יש לנו כאלה?

 

הסחוס הוא רקמה בגוף האדם המאופיינת בסיביות וצפיפות רבה. בהרחבה, נגדיר שרקמה הינה תאים רבים מאותו סוג, הפועלים יחדיו באופן דומה וגם נמצאים בדרך כלל סמוך זה לזה באותו מקום בגוף. הסחוס הינו מרכיב מבני בעל חשיבות רבה בגופנו (ובגופם של בעלי חיים). הוא נמצא בצלעות, בגידים, במפרקים ועוד, כשהם מהווים נקודת חיבור לשתי עצמות או יותר

 

הסחוס הוא רקמה בגוף האדם המאופיינת בסיביות וצפיפות רבה. בהרחבה, נגדיר שרקמה הינה תאים רבים מאותו סוג, הפועלים יחדיו באופן דומה וגם נמצאים בדרך כלל סמוך זה לזה באותו מקום בגוף. הסחוס הינו מרכיב מבני בעל חשיבות רבה בגופנו (ובגופם של בעלי חיים). הוא נמצא בצלעות, בגידים, במפרקים ועוד, כשהם מהווים נקודת חיבור לשתי עצמות או יותר.

מכיוון שהסחוס נמצא בפעולה מתמדת (שכן הברכיים, הירכיים, המרפקים וכו’ פועלים ללא הפסקה) ואינו מתחדש, נוצר בלאי עם השנים שגורם לכאבים ומביא לתופעה שנקראת שחיקת סחוס – אוסטאוארתריטיס בשפה המקצועית. השחיקה עלולה להתרחש גם בשל פעילות ספורטיבית מאומצת ואף פציעה. 

3 סוגי סחוס בגוף האדם

אולי יפתיע אתכם ללמוד, שבגוף האדם יש שלושה סוגי סחוסים בסך הכל. לכל אחד מהם תפקיד שונה, הוא מאפיין אזורים שונים בגוף ואפילו צבע שונה! ואלו הם:

  • סחוס אלסטי – סחוס גמיש זה עשוי כאמור, מסיבים אלסטיים יותר. צבעו צהבהב-לבן והוא קפיצי וגמיש מאוד. תפקידו העיקרי הוא לשמש כמעין תומך לגוף, אבל לא לרמה של בלימת זעזועים איכותית כמו סחוס מסוג אחר שמיד נפרט עליו. סחוס שכזה הוא למשל תנוך האוזן, או האף. 
  • סחוס סיבי – זהו בולם הזעזועים של הגוף שלנו. הוא קשיח יותר, עשוי מסיבי חלבון חזקים בשם קולגן. צבעו לבן, והוא זה שמגן עלינו כשאנחנו מקפצים, מדלגים, רצים, נופלים ועוד. סחוס שכזה הוא למשל הדיסק הבין-חולייתי בגב, או הסחוסים שבברכיים. 
  • סחוס היאליני – נקרא גם סחוס זגוגי. זהו הסחוס הנפוץ ביותר בגופנו, כך כשמדברים על איזושהי בעיה בסחוס לרוב הוא המקור. מדובר בסחוס רך ונוזלי במעט, צבעו כחלחל-שקוף ותפקידו הוא למנוע חיכוך בין עצמות, ליצור רכות בתנועת המפרק.

האם שחיקת סחוס הינה ברת טיפול? 

התשובה היא שזה תלוי. הטיפול בשחיקת סחוס משתנה בהתאם לרמת השחיקה והכאבים שנלווים לה. ישנם מקרים בהם טיפול תרופתי המשלב נוגדי כאבים ונוגדי דלקות, יספיק. במקרים אחרים יהיה צורך להיעזר באביזרים אורתופדיים שונים כדוגמת תחבושות אלסטיות או מייצבי ברכיים, משחות אורתופדיות ועוד. 

בנוסף, גם לרפאה המשלימה פתרונות משלה – טיפולי פיזיותרפיה המותאמים לכל מטופל באופן אישי. הפיזיותרפיה מחזקת את השרירים, מייצבת את המפרק ומפחיתה את הדלקת, בהתאם לטיפול כמובן. בלא מעט פעמים יומלץ למטופל להגיע גם לדיקור סיני או טיפול הידרותרפיה (טיפול במים).

חשוב לציין גם את אופציית הניתוח, שאפשרית במקרה של שחיקה רבה בברך למשל. עם השנים התפתחה הטכנולוגיה הרפואית וכיום ניתן לבצע ניתוח החלפת ברך, וכך להיפטר אחת ולתמיד מהכאבים ואי הנוחות המאפיינת את כאבי המפרקים. אל דאגה, מדובר בהליכים שנחשבים שכיחים ולא מסובכים כיום. 

לבחור את המומחה הטוב ביותר

נעים מאוד, אני דר אמיר הרמן אורטופד מומחה בעל וותק וניסיון של שנים בתחום. בין היתר, עברתי התמחויות שונות בארצות הברית, תפקדתי כסגן מנהל מחלקת אורתופדיה וכיום אני מנהל את המחלקה במרכז הרפואי קפלן שברחובות. לאורך שנים גיבשתי את התפישה לפיה על רופא – כל רופא, לשבת יחד עם המטופל וביחד איתו להבין בדיוק מהם הצרכים והדרישות שלו. בהתאם לאלו, ייקבע הטיפול המדויק ביותר שיחזיר את הנוחות לחייו, ללא כאבים!

אז אם לאחרונה הרגשת שהמפרקים קשים מהרגיל, שהתנועה לא שלמה ולא חלקה, ומה עם הכאבים שתוקפים במפתיע? זה הזמן ליצור עמי קשר ולהגיע לפגישת ייעוץ. אין כל סיבה להמשיך לחיות עם הכאבים הללו ולוותר על איכות החיים הגבוהה שמגיעה לך.

רוצה לצ'וטט?
 
 
מה היעוד שלך - אורגד מירון

מה היעוד שלך - אורגד מירון

פורום המומחים

פורום המומחים

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים