שלום נילי,
ההבדל בין קושי בקריאה ללקות למידה בקריאה הוא משמעותי ונוגע לשורש הבעיה, לחומרתה ולאופן הטיפול בה. הנה ההבדלים העיקריים:
קושי בקריאה:
- סיבות מגוונות: קושי בקריאה יכול לנבוע ממגוון רחב של סיבות, זמניות או קבועות. אלו יכולות לכלול:
- חוסר חשיפה מספקת לשפה: ילד שלא נחשף מספיק לשפה כתובה או לא קיבל תמיכה מוקדמת בלימודי קריאה עשוי להתקשות.
- שיטות הוראה לא מתאימות: ייתכן שהשיטות בהן לימדו את הילד לא התאימו לסגנון הלמידה שלו.
- גורמים סביבתיים: שינויים בבית, בעיות רגשיות או חוסר מוטיבציה זמני יכולים להשפיע על הקריאה.
- בעיות ראייה או שמיעה לא מאובחנות: קשיים פיזיים אלו יכולים להפריע לרכישת מיומנויות קריאה.
- איחור התפתחותי: ייתכן שהילד פשוט זקוק ליותר זמן כדי לרכוש מיומנויות קריאה.
- לרוב ניתן לשיפור משמעותי באמצעות התערבות ממוקדת: כאשר הסיבה לקושי מזוהה ומטופלת (למשל, תגבור לימודי, שינוי שיטת הוראה, טיפול בבעיה רגשית), הקריאה לרוב משתפרת באופן משמעותי.
- לא תמיד מצביע על בעיה נוירולוגית בסיסית: קושי בקריאה לא בהכרח מעיד על הבדלים באופן פעולת המוח.
- חומרת הקושי יכולה להיות משתנה: הקושי יכול להיות קל יחסית ועד למשמעותי.
לקות למידה בקריאה (דיסלקציה, קשיי הבנת הנקרא על רקע לקות למידה):
- בסיס נוירולוגי: לקות למידה בקריאה נחשבת להבדל נוירולוגי בסיסי באופן בו המוח מעבד מידע הקשור לשפה הכתובה. זה לא מעיד על חוסר אינטליגנציה, אלא על דרך שונה של למידה.
- קשיים מתמשכים ועקביים: למרות חשיפה נאותה להוראה איכותית וסיוע ממוקד, ילדים ומבוגרים עם לקות למידה בקריאה ימשיכו להראות קשיים משמעותיים בפענוח מילים, שטף קריאה או הבנת הנקרא.
- דפוס קשיים ייחודי: לרוב יש דפוס קשיים ספציפי המאפיין לקות למידה בקריאה, כגון קושי במיפוי בין אותיות לצלילים, קושי בזיהוי מילים מוכרות באופן אוטומטי, או קושי בארגון מידע מקריאה.
- דורש התערבות מותאמת ומתמשכת: הטיפול בלקות למידה בקריאה דורש התערבות מותאמת אישית, אסטרטגיות הוראה מיוחדות ולעיתים קרובות תמיכה ארוכת טווח כדי לפתח מנגנוני פיצוי ולשפר את מיומנויות הקריאה.
- עלול להשפיע על תחומים נוספים: לקות למידה בקריאה עלולה להשפיע על כתיבה, איות, הבנת הוראות כתובות ותחומים לימודיים אחרים.
לסיכום:
- קושי בקריאה הוא כמו מכונית שצריכה כיוון גלגלים או תיקון קל. לאחר טיפול מתאים, היא תחזור לנסוע כראוי.
- לקות למידה בקריאה היא יותר כמו מכונית עם מבנה מנוע שונה. היא עדיין יכולה לנסוע, אבל היא תזדקק לנהג מיומן במיוחד (מורה/מטפל) ולדרכים מותאמות (אסטרטגיות למידה) כדי להגיע ליעד שלה בצורה הטובה ביותר.
חשוב לפנות לאבחון מקצועי אם יש חשד ללקות למידה בקריאה. אבחון מקיף יכול לזהות את שורש הקושי ולהתאים את התמיכה וההתערבות הנכונות.
בברכה,
יעל - הוראה מותאמת, להצליח בדרכך
0507219033